Achtergrond

Achtergrond

Visie

Hoge grondprijzen hinderen verduurzaming melkveehouderij


Voor de transitie naar een duurzamere melkveehouderij hebben boeren grond nodig; zeker als een kwart van de sector in 2030 biologisch moet zijn, zoals de…
Lees meer
Achtergrond

Visie

Hybridezuivelproducten kunnen sector vooruithelpen


Het Genootschap ter Bevordering van Melkkunde heeft een nieuwe mijlpaal bereikt door in haar onlinevoorjaarssymposium aandacht te besteden aan hybridezuivelproducten. “We hebben als bestuur hier…
Lees meer
Achtergrond

Markt

Kaasexport blijft ondanks corona op peil


Annual Insight gelooft dat het gebruik van data in toenemende mate van belang is om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen. In deze ­maandelijkse­…
Lees meer
Achtergrond

Bedrijf

Cono Kaasmakers zoekt naar nieuwe kansen in de markt


Cono Kaasmakers breidt zijn activiteiten uit. Het bedrijf wil meer verdienen uit de zij- en bijstromen van de kaasproductie. Daarom ontwikkelt de coöperatieve onderneming nieuwe…
Lees meer
Achtergrond

Bedrijf

Lactalis betaalt relatief hoge prijs voor Bel Leerdammer


Annual Insight analyseert maandelijks in ZuivelZicht de ontwikkelingen in de zuivelmarkt op basis van data. Het bedrijf gelooft dat het gebruik van data in toenemende…
Lees meer
Achtergrond

Bedrijf

Brabantse melkveehouders maken klimaatneutraal kaas


Melkveehouderij De Crom in Knegsel gooide het roer rigoureus om: van melk leveren naar kaasmaken en dat klimaatneutraal. In hun zoektocht naar een andere manier…
Lees meer
Achtergrond

Markt

Coöperatie ‘Van onze grond’ brengt boer in supermarkt


Boeren in de omgeving van Deventer brengen samen met winkeliers streekproducten onder een merk in de supermarkt. Ze werken samen in de coöperatie ‘Van onze…
Lees meer
Achtergrond

Biologisch

Markt

Groei aandeel biologisch in de melkproductie stagneert


Annual Insight analyseert maandelijks in ZuivelZicht de ontwikkelingen in de zuivelmarkt op basis van data. Het bedrijf gelooft dat het gebruik van data in toenemende…
Lees meer
Achtergrond

Bedrijf

Jonge kaas van De Kazerij 'moet altijd hetzelfde smaken’


Kaasmakerij De Kazerij in West-Vlaanderen breidde vorig jaar voor de derde keer haar productie van Flandrien Kaas uit. Kwaliteit en marketing zijn de succesfactoren van…
Lees meer
Achtergrond

Markt

Vier jaar Trump hindert Europese kaasexport niet


Annual Insight analyseert maandelijks in ZuivelZicht de ontwikkelingen in de zuivelmarkt op basis van data. Het bedrijf gelooft dat het gebruik van data in toenemende…
Lees meer
Achtergrond

Biologisch

Visie

Biologische sector optimistisch over Nederlandse consument


Nederlandse supermarktklanten zijn ­gemakkelijk over te halen naar ­biologische ­producten en biospeciaalzaken ­groeien. Dat maakt de biologische sector ­optimistisch. “Voor veel melkveehouders ligt hier een…
Lees meer
Achtergrond

Visie

‘Diergezondheid is nu een intrinsieke waarde van melk’


Het welzijn van dieren heeft steeds meer impact op de zuivelsector. Internationaal zijn er grote verschillen in opvattingen. Daarom is het belangrijk dat de ­wetenschappelijke…
Lees meer
Achtergrond

Bedrijf

Duinzuivel: ‘Met deze kaas en ons verhaal hebben we goud in handen’


Op zoek naar perspectief en een nieuw verdienmodel staken melkveehouders ­rondom de Loonse en Drunense Duinen de koppen bij elkaar. Met een eigen coöperatie –…
Lees meer
Achtergrond

Markt

Snelheid fusies en overnames hangt af van kapitaal en marktsentiment


Welke factoren zijn bepalend voor fusies en overnames in de zuivelsector? Het blijkt vaak af te hangen van de toegang tot kapitaal en het sentiment…
Lees meer