Duitse nummer drie zet in op groen, wit en exportgroei

‹ Terug naar overzicht

Duitse nummer drie zet in op groen, wit en exportgroei

Geplaatst op:

Hochwald Foods, de op twee na grootste zuivelonderneming van Duitsland, zet in op verduurzaming en uitbreiding van de productie. Om de komende jaren te groeien, zoekt het concern onder meer uitbreiding van de activiteiten in het Midden-Oosten.
(Uit: ZuivelZicht nr. 1, januari 2025)

 

Hochwald is een van de grootste producenten van gecondenseerde melk in blikverpakking. Foto: Hochwald

Tekst: Hermann-Josef Martin

In de medio 2023 gepubliceerde concernstrategie ‘Voorbereid op morgen’ benoemt het coöperatieve Hochwald Foods drie strategische doelen, aanvullend aan de algemene doelstelling om een gezonde, duurzame onderneming te zijn die de aangesloten melkleveranciers een goede melkprijs uitbetaalt. Het eerste aanvullende doel is een groene koers die het bedrijf uiterlijk in 2045 volledig klimaatneutraal moet maken. Het in Rijnland-Palts gevestigde Hochwald wil binnen tien jaar de uitstoot van broeikasgassen met minimaal 30 procent terugdringen. Bij deze groene lijn horen ook maatregelen om het dierenwelzijn bij de aangesloten veehouders te verbeteren. Volgens het Hochwald-management zijn de eisen van de markt op het gebied van duurzaam en diervriendelijk produceren toegenomen, zowel in Duitsland als daarbuiten. Consumenten en detailhandelaren verwachten eigentijdse oplossingen, stelt de Hochwald-leiding.

Expansie

Naast de groene lijn focust de visie op een witte lijn: de zuivelproductie uitbreiden en de winstgevendheid ervan versterken. Dat laatste onder meer door te investeren in bepaalde lucratieve niches. De aandacht gaat daarbij vooral uit naar boterproductie en het verwerken van melkvetten. Volgens CEO Detlef Latka is dankzij optimalisatie van de kaasproductie in de fabriek in Hünfeld ruimte vrijgekomen om boter te gaan produceren. Het derde aanvullende strategische doel is de wens selectief geografisch uit te breiden, zoals Hochwald het noemt. In dit kader is het merk Bonny van belang. Hochwald heeft de merknaam ooit overgenomen van het Zwitserse Nestlé. In Saoedi-Arabië is de Hochwald Groep inmiddels met dit merk marktleider in het segment gecondenseerde melk. Hierbij werkt men samen met het lokale verkoopbedrijf Arrow Food Distribution Company. Hochwald wil de Bonny-verkoop uitbreiden naar het hele Midden-Oosten en richt zich vooral op Irak, Jordanië, Koeweit en de Verenigde Arabische Emiraten. Dat laatste land vormt volgens Hochwald een zeer aantrekkelijke markt met ongeveer 10 miljoen inwoners en veel koopkracht.

Deur naar de botermarkt

Wat 2024 betreft, zegt Hochland een omzet van ongeveer € 2 miljard te verwachten. Als dat bedrag definitief in de boeken komt, betekent het een lichte stijging ten opzichte van de € 1,97 miljard in 2023. En dat was toen 0,4 procent onder het bedrijfsrecord van 2022. De omzetresultaten liggen dus al enkele jaren op een stabiel niveau. In lijn met de strategische doelstellingen heeft Hochwald in 2023 boterspecialist Schütten & Lemmerholz GmbH (S&L) overgenomen. Dit bedrijf is goed voor een jaaromzet van € 114 miljoen. CEO Latka legt in dit verband uit dat hiermee de deur naar de botermarkt is geopend en dat zijn onderneming dit bedrijfsonderdeel de komende jaren strategisch verder zal ontwikkelen.

De internationale omzet van de groep is in 2023 gedaald met 10,3 procent, om uit te komen op € 812,4 miljoen. Opvallend is een daling van de export naar de overige landen van de EU. De afzet is er teruggelopen met € 99,2 miljoen. De belangrijkste oorzaak is de beëindiging van de in 2012 opgerichte joint venture AHL. In deze verkoopmaatschappij voor de Benelux-landen is Hochwald samen opgetrokken met Solarec, de grootste Belgische melkverwerker. De exportinkomsten vanuit landen buiten de EU zijn met € 5,5 miljoen gestegen tot een totaal van € 313,9 miljoen. Wat betreft de winst zal de directie tevreden zijn: 8,5 procent meer ten opzichte van het voorgaande jaar en bedraagt € 138,4 miljoen. Dankzij het goede resultaat heeft de Groep de aangesloten melkveehouders een gemiddelde melkprijs kunnen uitbetalen, 2,2 cent boven het nationale gemiddelde van Duitsland.

Hochwald heeft in 2023 bijna 2,2 miljard kilo melk verwerkt. Een groot deel van de producten wordt verkocht onder eigen merknamen Bärenmarke, Tuffi, Elinas, Lünebest, Glücksklee en Hochwald. Daarnaast produceert het concern voor de ‘private labels’ van grote voedselketens. Het hiervoor al genoemde merk Bonny is uitsluitend bedoeld voor het internationale bedrijfsleven en dan vooral het Midden-Oosten.De productie vindt plaats in acht fabrieken: zeven in Duitsland en één in Bolsward, waar voornamelijk melk- en koffiedranken worden geproduceerd, in blik en in flessen. Het aandeel van kant-en-klare dranken zoals latte en ijschocolade neemt steeds meer toe. De dranken worden in Duitsland verkocht onder het merk Hochwald en in het Midden-Oosten met Bonny als merknaam.

Samenwerking met FrieslandCampina

De Duitse coöperatie werkt momenteel op twee fronten samen met FrieslandCampina. In het najaar van 2023 en in het najaar van 2024 hebben beide coöperatief gestructureerde zuivelondernemingen meerjarige samenwerkingsovereenkomsten getekend. De samenwerking die in 2024 bekend is gemaakt, impliceert dat per 1 juni 2026 de productie van gezoete gecondenseerde melk wordt overgenomen door Hochwald. Op dit moment produceert FrieslandCampina dit product nog in Leeuwarden, maar Hochwald verhuist het onderdeel naar de fabriek in Bolsward. In ruil daarvoor gaat FrieslandCampina in Leeuwarden ongezoete gecondenseerde melk produceren voor Hochwald. Deze afspraken moeten leiden tot kostenverlagingen en een betere concurrentiepositie.

Efficiënt melktransport

De eerste samenwerkingsovereenkomst, uit najaar 2023, richtte zich op efficiënte melkinzameling om zo de kosten en CO²-uitstoot te verminderen. De grensoverschrijdende uitwisseling van ledenmelk tussen de twee bedrijven maakt dat de afstand van de melkveebedrijven tot de verwerkingsfabrieken korter zijn geworden.

Sinds november 2023 vervoert FrieslandCampina met eigen transportwagens de melk van een deel van de Duitse ledenboerderijen naar de productielocaties van Hochwald in Duitsland. In ruil daarvoor vervoert Hochwald dezelfde hoeveelheid melk van de eigen leden-producenten uit het grensgebied met Nederland naar de productielocatie van FrieslandCampina in het Brabantse Veghel.