Maar het lijkt erop dat de positieve trend geen vervolg krijgt dit jaar. Tekst: Bert Westenbrink"/>

Zuivelconcerns: '2019 was een jaar van sterke vooruitgang’

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Uit de jaarverslagen blijkt dat zuivelconcerns in 2019 hun bedrijfsresultaten wisten te verbeteren. De groeipercentages waren positief, soms zelfs met dubbele cijfers. Maar het lijkt erop dat de positieve trend geen vervolg krijgt dit jaar.

Tekst: Bert Westenbrink

Onder meer de groei van de yoghurt- en dessertmarkt hielp het Zwitserse concern Emmi aan betere bedrijfsresultaten. (Foto: Shutterstock)

Een jaar van sterke vooruitgang, zo kenmerkt ceo Emmanuel Faber van de Franse zuivel- en waterproducent Danone het jaar 2019. De omzet steeg, het financieel resultaat nam iets toe. Andere zuivelconcerns tonen soortgelijke resultaten in hun jaarverslagen. 

2019: een jaar van tevredenheid

Uit de toelichting op hun cijfers blijkt dat de nodige bedrijven tevreden zijn over het verloop van transitieprogramma’s en groeistrategieën. Het Zwitserse zuivelbedrijf Emmi toonde zich slagvaardig met de overname van een aantal bedrijven ter ondersteuning van de strategie om in nichemarkten binnen en buiten Europa te groeien.

Glanbia

Glanbia meldt een daling van de winst, toe te schrijven aan de minder presterende divisie Glanbia Performance Nutrition (lifestylevoeding). Het Ierse zuivelbedrijf onderwierp het onderdeel aan een review en denkt met een andere prioritering het lek boven te hebben. Het is misschien net op tijd, want in 2020 lijkt een andere wind te waaien. In hun vooruitzichten voor dit jaar zijn de bedrijven voorzichtig, ze vinden het te vroeg om uitspraken te doen over de impact van de coronacrisis, maar houden rekening met een ‘volatiele en onzekere markt’ die van invloed zal zijn op de bedrijfsresultaten. 

Danone

De Franse zuivel- en waterproducent Danone kwam in 2019 uit op een omzet van € 25,3 miljard, een toename van 2,6 procent. De divisie Zuivel en plantaardig boekte een omzetgroei van 1,1 procent. Danone meldt een ‘aanhoudend sterke groei’ van plantaardige producten. Zo wist Alpro, dat in 2016 in handen kwam van Danone na de overname van het Amerikaanse biologische voedingsmiddelenbedrijf WhiteWave Foods, de groei van dubbele cijfers ook in het vierde kwartaal van 2019 vast te houden. Danone gaat ervan uit dat de economische omstandigheden in 2020 bijzonder volatiel en onzeker zullen blijven, mede door de coronacrisis.

Groupe Bel 

Het Franse zuivelconcern Groupe Bel, producent van kazen, zuivel en toetjes en met Leerdammer in het portfolio, zag het bedrijfsresultaat 31,9 procent stijgen naar € 211 miljoen. De omzet kwam uit op € 3,4 miljard, € 91 miljoen meer dan in 2018. De nettowinst steeg met 25,8 procent.

De stijging van het bedrijfsresultaat wordt met name toegeschreven aan verhogen van de productiviteit en verlagen van de kosten. Wat ook hielp was dat de grondstofprijzen en de belangrijke valuta’s ‘relatief stabiel’ bleven.

Groupe Bel ziet ‘zeer goede bedrijfsprestaties’ in de zogenoemde nieuwe gebieden. De ‘New Territories’ omvat de bedrijfsactiviteiten van de in 2016 overgenomen MOM Group (compote en fruitsappen), evenals markten in Sub-Sahara Afrika en Latijns-Amerika, China en India. In andere belangrijke afzetmarkten presteerde het concern minder, zoals in de regio Levant (Midden-Oosten), Marokko, Algerije en Frankrijk.

Bel heeft de ambitie uit te groeien tot een mondiale producent van gezonde voeding. Met innovaties op het gebied van hybride melk- en plantaardige producten wil het nieuwe groeisegmenten ontwikkelen. 

Emmi

Het Zwitserse zuivelconcern Emmi realiseerde vorig jaar een organische groei van 2,2 procent. Het beleid van Emmi is onder meer gericht op het versterken van de positie in strategische nichegebieden van desserts, biologische producten en geitenmelk. Vorig jaar gaf het concern invulling aan die strategie door een meerderheidsaandeel (66 procent) te nemen in de Oostenrijkse biologische geitenmelk- en schapenmelkverwerker Leeb Biomilch. In Italië versterkte Emmi zijn positie in de dessertmarkt met de overname van het familiebedrijf Pasticceria Quadrifoglio.

Ook in groeimarkten buiten Europa deed Emmi zaken, onder meer in de Verenigde Staten, Brazilië en in Chili. 

Savencia

De Franse kaas- en zuivelgroep Savencia realiseerde een netto-omzet van € 5 miljard. Het bedrijfsresultaat bedroeg € 135,7 miljoen, een stijging van € 21,6 miljoen (18,6 procent). De omzetstijging van 3 procent wordt voor een flink deel aan organische groei toegeschreven. De kaasdivisie wist de omzet met 3,2 procent te laten groeien, toe te schrijven aan stijgende volumeafzet. De tweede productgroep (overige zuivelproducten) zag de omzet stijgen door prijseffecten, zoals de Argentijnse inflatie en de stijging van de prijs voor melkpoeder. Van negatieve invloed was de mondiale prijsdaling van boter. 

Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 4 2020. Nog geen abonnee? Klik HIER.