Fonterra gooit het roer om
Fonterra, een der grootste zuivelcoöperaties ter wereld, verandert haar strategie. De onderneming wil haar positie als wereldleider op het gebied van hoogwaardige, innovatieve zuivelingrediënten versterken.
In het kader van de aangekondigde reorganisatie onderzoekt het Nieuw-Zeelandse bedrijf de mogelijkheden om sommige of alle consumentenactiviteiten wereldwijd af te stoten. Hetzelfde geldt voor de geïntegreerde bedrijven Fonterra Oceanië en Fonterra Sri Lanka. Volgens voorzitter Peter McBride is het een significante maatregel die ook op lange termijn waarde toevoegt voor boeren-aandeelhouders. “We hebben een strategische evaluatie uitgevoerd die de rol van onze kernactiviteiten heeft versterkt. Dat betekent samenwerken met boeren om een duurzame aanvoer van melk te realiseren en op efficiënte wijze producten maken die door klanten worden gewaardeerd. Uiteindelijk leidt dat tot een sterker rendement voor aandeelhouders en deelnemers.”
Verder groeien
CEO Miles Hurrell zegt dat de strategische herziening de coöperatie ook vertrouwen geeft in de rol die zij speelt in de waardeketen van zuivelvoeding. “We geloven dat we meer waarde voor de coöperatie kunnen realiseren door ons te focussen op onze rol als B2B-zuivelvoedingsleverancier. We willen nauw samenwerken met klanten via onze ingrediënten- en ‘foodservice’-kanalen.” Hurrell denkt daarbij onder meer aan versterking van de relatie met boeren en partners met strategische klanten, investeringen in het ‘foodservice’-kanaal, innovaties en continuering van duurzaamheidsverplichtingen. “Afstoting van bepaalde divisies, zoals Fonterra Oceanië en Fonterra Sri Lanka, en focus op kerntaken helpt een beter presterende coöperatie te realiseren.”