Royal A-ware Food Group: omzet € 3,3 miljard in 2023
In 2023 heeft de Royal A-ware Food Group met een omzet van € 3,3 miljard een netto groepsresultaat van € 81,8 miljoen gerealiseerd. Vergeleken met 2022 een omzetstijging van 2,1%.
De Royal A-ware Food Group, een internationaal familiebedrijf in zuivel en logistiek, heeft ondanks de uitdagende zuivelmarkt, hoge dieselprijzen en andere verhoogde kosten de omzet stabiel weten te houden. Met een netto groepsresultaat van € 82 miljoen heeft de Royal A-ware Food Group een resultaat van 2,5% van de omzet geboekt. De netto investeringen in materiële vaste activa zijn in 2023 met € 9,5 miljoen gestegen tot € 108,8 miljoen. De solvabiliteit is toegenomen van 23,24% naar 29,04%.
Uitdagende zuivelmarkt
Ook in 2023 is het aantal melkveehouders dat levert aan Royal A-ware opnieuw gegroeid in zowel België als Nederland. Ondanks de stijgende rente en een lagere koopkracht is het gelukt in beide landen één van de koplopers te blijven als het gaat om uitbetaalde melkprijs. Net als voorgaande jaren wordt de groei van het internationale familiebedrijf gedreven door de consequente uitvoering van de langetermijnstrategie met de bijbehorende investeringsagenda. Op bijna alle zuivelproductielocaties is in 2023 fors geïnvesteerd in het verduurzamen van productieprocessen en capaciteitsuitbreiding, om te kunnen blijven voldoen aan de stijgende vraag naar zuivel. Internationaal zijn verdere stappen gezet in de ontwikkeling van de kaasmakerij in Ierland en de aankoop van een zuivelfabriek in Spanje.
Duurzame investering
Door AB Texel – het logistieke bedrijf binnen Royal A-ware Food Group – is geïnvesteerd in nieuw duurzamer rijdend materiaal en hernieuwbare brandstof. Door diverse overnames heeft AB Texel onder andere zijn positie in zakgoeddistributie versterkt en de dienstverlening in het transport van agrarische producten in het Verenigd Koninkrijk uitgebreid.