'Biomarkt gaat concurrentie en prijsdruk voelen'

‹ Terug naar overzicht
Door: Redactie

De uitgaven aan biologische voeding in Nederland stegen in 2017 met 5 procent. De komende jaren verwacht de Rabobank echter minder omzetgroei door toenemende concurrentie en prijsdruk.

Die lagere meerprijzen zijn mogelijk door de verdere groei en professionalisering van biologische voeding inclusief schaalvoordelen die aan de consument kunnen worden doorberekend, aldus de Rabobank in het rapport.

Kansen voor kleine producenten en boeren

Een verdere segmentering van de markt biedt kansen voor kleine en grote spelers in biologisch. Biologisch wordt meer mainstream en zet het prijspremium onder druk.
Voor kleinere producenten, boeren en speciaalzaken is ruimte aan de bovenkant van de markt, aldus de Rabobank.
Een grote groep consumenten wil betalen voor een product met een goed verhaal, al dan niet lokaal of biologisch-dynamisch. De supermarkten en discounters kunnen zich richten op de lichtgroene consument en ‘normale’ biologische producten met een relatief lagere meerprijs brengen. Voor kleinere spelers en specialisten een kans om de donkergroene consument naar zich toe te trekken

Verkoopkanalen, winkelschap en keurmerken

Tegelijkertijd groeit de concurrentie in verkoopkanalen, het winkelschap en in keurmerken. Biologische voedingsproducten worden, in vergelijking met een aantal jaar geleden, op veel meer plaatsen te koop aangeboden. Reguliere supermarkten en discounters brengen een breed biologisch assortiment, vaak tegen concurrerende prijzen. Deze verkoopkanalen trekken een deel van de klanten van speciaalzaken, maar ze richten zich ook op een nieuwe doelgroep en maakten biologisch meer ‘mainstream’.
In het winkelschap is het aanbod aan biologische producten fors uitgebreid met meer merkproducten en biologische producten onder eigen huismerk. Retail heeft meer keuze in de inkoop en kan op deze manier de prijzen voor biologische producten onder druk zetten.
In het schap zijn ook meer duurzame keurmerken in biologisch te vinden. Beter Leven is het keurmerk met de grootste omzet, nog voor het biologische keurmerk, blijkt uit de Monitor Duurzame Voeding 2017. Andere duurzame keurmerken groeien procentueel harder in jaarlijkse bestedingen dan het keurmerk biologisch. De totale bestedingen aan duurzaam voedsel stegen in 2017 met 19 procent, terwijl dit voor biologisch 5 procent bedroeg.

Meer duurzame keurmerken

Het aantal duurzame keurmerken klimt nog steeds, meldt voorlichtingsorganisatie voor milieu en energie Milieu Centraal. Er zijn er nu bijna honderd, maar slechts tien keurmerken op voeding zijn topkeurmerken.