Jongeren zijn positief over zuivel, maar kennis is laag

‹ Terug naar overzicht

Jongeren zijn positief over zuivel, maar kennis is laag

Geplaatst op:

Jonge volwassenen zijn positief over zuivelproducten; ze vinden zuivel vanzelfsprekend, gezond, vol kwaliteit en lekker. Deze millennials, met name de achttien- tot 24-jarigen, weten echter weinig over zuivel, zo blijkt uit een enquête onder 1.000 millennials van achttien tot dertig jaar in Vlaanderen. De rondvraag werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) naar aanleiding van de Wereldmelkdag afgelopen vrijdag.

Van de ondervraagde Vlaamse jongeren vindt 87 procent zuivelproducten lekker en 86 procent vindt zuivel passen in een hedendaagse levensstijl. 82 procent beoordeelt zuivel als kwaliteitsproducten en voor 81 procent van de jonge volwassenen is zuivel een essentieel onderdeel van gezonde voeding. Voor een even groot percentage is zuivel tevens een vast onderdeel van de eetcultuur.

Kaas, ijs en yoghurt

De favoriete zuivelproducten van de millennials zijn kaas, roomijs en yoghurt. Ook melk voor bij de ontbijtgranen scoort nog steeds goed.
De ondervraagden weten echter weinig over zuivel. Dat zuivel goed is voor je botten weten zeven op de tien van de millennials nog wel, laat Vlam weten. Maar ongeveer de helft van de ondervraagden denkt dat veel mensen lactose-intolerant zijn – wat niet zo is. Zes op de tien millennials weten niet dat veel mensen die lactose-intolerant zijn wel nog een zekere hoeveelheid zuivelproducten mogen eten.

Risicoverlagend

Nog eens zes op de tien jongeren twijfelen bij de vraag of melkproducten het risico op kanker, hart- en vaatziekten en diabetes verhogen, aldus Vlam. Onterecht, er zijn zelfs sterke aanwijzingen dat melkproducten – yoghurt in het bijzonder – het risico op darmkanker en diabetes type 2 helpen verlagen. Dat wordt ook bevestigd door de Belgische voedingsdriehoek waar melk, yoghurt en kaas deel uitmaken van de lichtgroene zone. Slechts drie op de tien jonge respondenten bevestigen dat melk niet thuishoort in de rode zone – met daarin producten waar je het best zo weinig mogelijk van consumeert – van de voedingsdriehoek.

Kennis gaat achteruit

Het zijn opmerkelijke resultaten, stelt Inge Coene, voedingsdeskundige en voedingsvoorlichter bij Vlam. De feitelijke kennis van melk en zuivel bij de jongere generatie gaat achteruit. Vlam lanceerde daarom een quiz over melk en zuivel waar millennials hun eigen kennis kunnen testen. Vanaf dit najaar volgen ook acties op sociale media en in real life.