"/>

Biologisch keurmerk groeit met 6 procent

‹ Terug naar overzicht
Door: Redactie

De omzet van producten met het biologisch keurmerk zette vorig jaar door met 6 procent. De omzet van onafhankelijk geborgde keurmerken in supermarkten nam toe met 30 procent. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van IRI.

 

De gezamenlijke omzet van producten met deze keurmerken in de supermarkten bedraagt inmiddels ruim € 3,6 miljard. Hieruit blijkt dat consumenten steeds vaker voor voeding met een keurmerk kiezen. De Monitor wijst uit dat consumenten het afgelopen jaar € 830 miljoen meer besteedden aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een toename van 30 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Keurmerken

In de Monitor zijn producten opgenomen met een of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, EKO, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur.
De groei ligt weliswaar wat lager dan in 2016, maar Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in de monitor. Juist daar groeide biologisch in 2017 heel hard, aldus Bavo van den Idsert, directeur van Bionext, ketenorganisatie van de biologische sector.

Groei biologisch

De omzet van biologisch groeide, nog zonder de flinke groei bij Aldi en Lidl, met 44 miljoen. De totale omzet van biologisch in de supermarkten lag in 2017 op 779 miljoen. Het aanbod in biologisch groeit langzaam mee met de vraag. Dit heeft te maken met de omschakelperiode. Het aanbod kan niet heel snel bijschakelen, terwijl supermarkten wel grote leveringszekerheid willen hebben.