Ausnutria: dalende resultaten door uitdagingen in Chinese markt

‹ Terug naar overzicht

Ausnutria: dalende resultaten door uitdagingen in Chinese markt

Geplaatst op:

Ausnutria Dairy Corporation Ltd. laat in de jaarcijfers over 2022, ten opzichte van een jaar eerder, een omzetdaling zien van 9,1 procent naar € 1.054 miljoen. De winst daalt met 71,7 procent naar € 29,3 miljoen. Het bedrijfsresultaat komt uit op € 65,5 miljoen, een daling van 58,2 procent. De cijfers zijn beïnvloed door eenmalige afboekingen op deelnemingen (in Australië en Nieuw-Zeeland) en net als in 2021 correcties door stelselwijzigingen. Daarnaast hebben valutaontwikkelingen een negatieve invloed en zijn er grote uitdagingen in Ausnutria’s grootste markt, China.

Ausnutria ervaart grote uitdagingen in de categorie baby- en kindervoeding op basis van koemelk. In Ausnutria’s grootste markt, China, ondervinden bedrijven in de sector ​​sterke concurrentie door dalende geboortecijfers en de nadelige gevolgen van de COVID-19 pandemie. De omzetdaling komt met name voort uit de daling in verkoop van de eigen merken baby- en kindervoeding op basis van koemelk. De groep heeft in 2021 proactief een reeks aanpassingen gemaakt in de verkoopstrategie van haar koemelkmerk Hyproca 1897. Als onderdeel van deze aanpassingen heeft het bedrijf zijn distributiekanalen verder gestroomlijnd en een strengere controle over zijn voorraadniveaus ingevoerd. Dit heeft ook in 2022 de verkoop nog beïnvloed. Ook de stijgende kostprijs als gevolg van de inflatie, heeft een negatief effect op de resultaten.

Groei in geitenmelk

Ondanks de tegenvallende prestaties van de gehele kindervoedingssector, boekt Ausnutria met de verkoop van het eigen merk baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk, Kabrita, een jaar-op-jaar groei van 7,1 procent. Dit is onder meer te danken aan het onderzoek dat de onderneming, samen met wetenschappelijke partners, uitvoert naar de eigenschappen van geitenmelk en de groeiende merkbekendheid. Volgens branchestatistieken, gebaseerd op daadwerkelijke verkoopgegevens van eindgebruikers in 2022, is het marktaandeel van Kabrita in de markt voor baby- en kindervoeding op basis van geitenmelk met meer dan 5 procent gestegen.

Droogtoren in Heerenveen

De sterke positie van het bedrijf op het gebied van geitenmelk en de kansen die deze productgroep biedt, blijft een belangrijke basis voor investeringen in Nederland. De bouw van de nieuwe droogtoren voor halffabricaat kindervoeding op basis van geitenmelk in Heerenveen, wordt begin 2024 afgerond. Deze fabriek zal volledig gasloos, elektrisch en zonder enige stikstofbelasting opereren. Boven zal Ausnutria, zoals het bedrijf in oktober vorig jaar al bekend maakte, de samenwerking met geitenkaasproducent Amalthea verder intensiveren, door middel van een 50 procent belang in de Amalthea kaasfabriek.