‹ Terug naar overzicht

Bel Group: 'Veerkrachtige financiële prestatie'

Bel Group: 'Veerkrachtige financiële prestatie'

Geplaatst op:

Bel Group, onder andere bekend van La vache qui rit, heeft over 2022 – een jaar gekenmerkt door (internationale) expansie en versnelling – een nettowinst van € 96 miljoen geboekt. Dat is fors minder dan een jaar eerder. Het resultaat uit de gewone bedrijfsvoering bedraagt € 187 miljoen, € 36 miljoen minder dan in 2021. Het verschil wordt grotendeels bepaald door het afstoten van activa, waaronder Leerdammer. Gecorrigeerd daarvoor zou het bedrijfsresultaat met € 12 miljoen zijn gestegen. Het bedrijf meldt een solide interne groei van 13,2 procent. 

De Raad van Bestuur van de Bel Group heeft het geconsolideerde financiële overzicht over 2022 op 15 maart goedgekeurd tijdens een vergadering onder voorzitterschap van Antoine Fievet. Bel schrijft de groei toe aan nieuwe activiteiten, met name de introductie van fruitsnacks, grote transacties in China en India en ‘een goed momentum’ in Noord-Amerika. Bekende merken zijn fruitproducten GoGo squeeZ en Pom’Potes, evenals de kazen Babybel en Boursin. Door het afstoten bedrijfsonderdelen is  de omzet in Europa met 13 procent gedaald naar € 1,5 miljard. In de regio’s Noord- en Zuid-Amerika, Azië en de Pacific is de geboekte omzet toegenomen met 38 procent tot €1,2 miljard. Ook voor het Midden-Oosten en Afrika rapporteert Bel groei: +15 procent tot € 0,7 miljard.

Vertrouwen

CEO Cécile Béliot: “In 2022 hebben we onze transformatie- en diversificatiestrategie versneld om meer consumenten te kunnen laten profiteren van gezonde voeding in onze drie aanvullende segmenten: zuivel, fruit en plantaardige producten. Onder complexe en zeer volatiele marktomstandigheden getuigen Bels prestaties van de veerkracht van onze bestaande activiteiten en de relevantie van de strategische groeisectoren. Ons beleid voor verantwoorde prijsstijgingen heeft ook bijgedragen tot deze zeer solide resultaten, die laten zien dat de consument trouw is aan onze iconische merken en het vertrouwen van onze distributeurs weerspiegelen. “

Strategische routekaart

In 2022 is Bel ook verdergegaan met het implementeren van zijn internationale expansiestrategie. Bel heeft in augustus een belang van 70 procent genomen in Shandong Junjun Cheese ter ondersteuning van zijn groeiambities in China op het gebied van fabriceren en innoveren. In november heeft het concern een overeenkomst gesloten met de Indiase marktleider in de voedingsindustrie, Britannia Industries Ltd. (BIL). Daar wil Bel een samenwerkingsverband creëren om consumenten in India kwalitatief hoogstaande en gezonde kaasproducten te kunnen bieden. Meer informatie is te vinden op de website van de Bel Group.

Het bekende merk La vache qui rit krijgt in veel landen een biologische variant. Foto: RVillalon/Shutterstock