Groupe Bel koopt ook resterende aandelen van MOM

‹ Terug naar overzicht

Groupe Bel koopt ook resterende aandelen van MOM

Geplaatst op:

Groupe Bel heeft de 17,5 procent aandelen van toetjesfabrikant Mont Blanc-Materne (MOM) die het nog niet bezat gekocht van oprichter Michel Larroche en het management van het bedrijf. 

Het Franse concern kocht in 2016 al een meerderheid van MOM, fabrikant van desserts van zuivel, fruit en plantaardig met merken als Materne en Mont-Blanc. De MOM Group werd opgericht in 2006 door de fusie van Materne en Mont-Blanc.

Langetermijnstrategie Bel

Destijds was overeengekomen dat het kaasbedrijf dit jaar de rest van de aandelen over zou nemen. Na deze transactie bezit Bel het volledige kapitaal en de rechten van de MOM Group. De verdere overname past in de langetermijnstrategie van het Franse Bel-concern om de ontwikkelingen in het segment van gezonde tussendoortjes te versnellen. 

De overname van MOM geeft Groupe Bel een goede aanvullende sector- en geografische dekking met als doel haar positie in Frankrijk en de Verenigde Staten te verstevigen. MOM versterkt met merken zoals Mont-Blanc, Materne, Pom’Potes en GoGo SqueeZ het productportfolio in de drie segmenten van gezonde melk-, fruit- en groentesnacks.

Gezonde tussendoortjes

Als onderdeel van de overname zal Cécile Béliot, deputy ceo van Bel, Michel Larroche opvolgen als hoofd van de MOM Group. Ze wordt verantwoordelijk voor het implementeren van de strategische activiteiten waarmee het bedrijf zijn positie op de markt voor gezonde tussendoortjes kan versterken.

Resultaten in 2021

Bel behaalde een geconsolideerde omzet over 2021 van bijna € 3,34 miljard. De organische groei van de omzet was 2,3 procent. Exclusief het Midden-Oosten en Noord-Afrika bedroeg de autonome groei 5,0 procent. De gepubliceerde omzet is 2,2 procent lager dan in 2020.

De aanhoudende sterke groei van het merk MOM was mede de aanleiding voor de  organische omzetgroei, evenals de goede resultaten via de merken Babybel en Boursin, de verdere stijging van het marktaandeel in Noord-Amerika en sterke prestaties in China. In het laatstgenoemde land realiseerde Groupe Bel ruim 10 procent omzetgroei.