In ontwikkeling: dop van natuurlijke vezels op het zuivelpak

‹ Terug naar overzicht

In ontwikkeling: dop van natuurlijke vezels op het zuivelpak

Geplaatst op:

Zuivelcoöperatie Arla en de Zweedse start-up Blue Ocean Closures ontwikkelen samen een dop van natuurlijke vezels voor melkpakken. Als dit lukt is dit een primeur voor de zuivelindustrie en reduceert Arla het gebruik van plastic met meer dan 500 ton per jaar. Arla wil in 2030 geen plastic van fossiele brandstoffen meer gebruiken.

Het kartonnen zuivelpak is in Nederland een bekende klassieker. Die is de afgelopen jaren geoptimaliseerd op het gebied van voedselveiligheid en duurzaamheid. Nu is de tijd aangebroken  een klein maar belangrijk onderdeel, de dop, aan te pakken, aangezien die goed is voor zo’n 23% van het plastic in Arla’s zuivelpakken. “Het verbeteren van onze verpakkingen en daarmee het gebruik van plastic verminderen is belangrijk voor ons. We weten dat de consument dit ook belangrijk vindt. Dit project laat zien dat Arla voortdurend zoekt naar manieren om onze verpakkingen te verduurzamen”, zegt Mark Boot, directeur van Arla Foods Nederland.

Samenwerking met Zweedse start-up

Arla Foods werkt samen met de Zweedse start-up Blue Ocean Closures in de ontwikkeling van een afsluitbare dop die is gemaakt van natuurlijke vezels en is daarmee de eerste in de zuivelindustrie. Blue Ocean Closures specialiseert zich in de ontwikkeling van sluitingen die gemaakt zijn van natuurlijke vezels en heeft hierin verschillende mijlpalen bereikt. Hun afsluitdop bestaat uit duurzaam geproduceerde FSC-vezels met een dunne laag als barrière. Door geavanceerde en gepatenteerde vacuümpersvormen te gebruiken is het mogelijk afbreekbare doppen van natuurlijke vezels te maken. Bovendien kunnen ze als papier worden gerecycled. Met de investering van Arla Foods is het plan begin volgend jaar een bruikbaar prototype te hebben.

Consumentengemak zorgt voor vraag

Doordat de dop 23% van het plastic in een Arla melkpak bedraagt heeft het zuivelbedrijf in 2020 de dop verwijderd op zijn biologische assortiment in Denemarken. Met als gevolg kritiek van consumenten die ontevreden waren over het gebruiksgemak. “We weten dat mensen het gemak van de afsluitdop waarderen en begrijpen die behoefte. Als we dan een dop gebruiken, willen we wel dat die duurzaam en goed is. Dat is wat we met onze samenwerking met Blue Ocean Closures willen bereiken”, zegt Mark Boot.

Arla verwacht dat klanten zullen uitkijken naar deze innovatie. “Retailers en vele andere klanten kijken voortdurend hoe ze minder en beter verpakkingsmateriaal kunnen gebruiken. Door een voortrekkersrol te pakken in de ontwikkeling van deze dop, kunnen wij ze nog beter helpen om samen stappen te zetten om de impact van verpakkingen op het milieu te verminderen,” zegt Esther Tromp-Strijdveen, verkoopdirecteur van Arla Foods Nederland.

"Dit project laat zien dat Arla voortdurend zoekt naar manieren om onze verpakkingen te verduurzamen”, zegt Mark Boot, directeur van Arla Foods Nederland. Foto: Arla