Trendbarometer Anuga: duurzaam, proteïnerijk en veganistisch

‹ Terug naar overzicht

Trendbarometer Anuga: duurzaam, proteïnerijk en veganistisch

Geplaatst op:

Foodvakbeurs Anuga heeft uit bijna 700 inzendingen 68 producten geselecteerd voor de ‘Top Innovation’-award. Winnaar zijn onder meer een Nederlandse biologische merkkaas, een Italiaans eiwitrijk smeltkaasproduct voor fitnessfanaten en twee zuivelalternatieven.

Sfeerbeeld van de beurs. Foto: Anuga

Het Nederlandse Vandersterre is de trotse winnaar van één van de 68 ‘Top Innovations’ van de Anuga, begin oktober in Keulen. Het kaasbedrijf krijgt de eervolle vermelding voor een nieuw ontwikkelde biologische variant van Prima Donna, één van zijn merken. Anuga is een van de grootste internationale levensmiddelenbeurzen, met meer dan 7.800 deelnemende bedrijven uit meer dan 100 landen. De tentoonstelling omvat 10 verschillende foodcategorieën, waaronder zuivel die een hal vult met ongeveer 500 exposanten.

Trendbarometer

De organisatie presenteert de innovaties als een trendbarometer, onder de titel ‘Taste Innovation Show’. 689 bedrijven hebben een product hiervoor aangemeld. De jury heeft hieruit 68 inzendingen geselecteerd, die “overtuigen op het gebied van idee, innovatiekracht, duurzaamheid en creatieve toepassingen”. De categorie zuivel kent vijf winnaars. Vandersterre bevindt zich dus in een select gezelschap. Wat is er bijzonder aan de biologische Prima Donna? “Een biologische variant maken van een merk dat al gevestigd is; dat doe je niet zomaar”, zegt marketingmedewerker Kayleigh Smit. “Je hebt te maken met een andere melkstroom, waarmee je een kaas moet maken die precies de smaak en eigenschappen heeft die horen bij het merk. Dat is best een puzzel.” Prima Donna is een Hollandse kaas met een Italiaans karakter, volgens Smit. “Een veelzijdige kaas met een lekker zoetje, mooie eiwitkristallen en een goede rijping.” In Nederland en België is de kaas te vinden in de speciaalzaak. Het merk doet het vooral goed in de export. Brazilië is een grote markt, in Europa zijn Scandinavië en Duitsland de belangrijkste afzetgebieden. Smit vindt de ‘Top Innovation’ een erkenning voor de inspanning én voor de onderliggende duurzaamheidsstrategie van het kaasbedrijf. Vandersterre wil in 2030 klimaatneutraal zijn en daarin speelt biologisch een belangrijke rol, zegt ze.

Zuivelalternatieven

In de zuivelhal van de Anuga krijgen behalve kaas en andere zuivelproducten ook zuivelalternatieven veel aandacht. Volgens gegevens van de organisatie laten meer dan 80 bedrijven een plantaardig alternatief zien. In de meeste gevallen gaat het om zuivelbedrijven, die daarmee laten zien dat ze hun klanten ook een vegan-variant kunnen leveren. Een voorbeeld is de Zwitserse witte-kaasproducent Züger, die naast zijn assortiment met onder meer mozzarella, cottage cheese en crèmekazen ook een aantal veganistische producten toont. Deze kaasmaker heeft ook één van de 5 ‘Top Innovations’: een cottage-cheese-product op basis van amandel en soja.

Er is ook een prijs in de categorie zuivel voor een startup zonder wortels in de sector. De Oostenrijkse startup Kern Tec krijgt de waardering voor zijn bijzondere yoghurtvariant. Kern Tec heeft een procedé ontwikkeld voor het opwaarderen van (steen)fruitpitten. Dit wordt in een pastavorm als halffabricaat geleverd voor diverse toepassingen. Een daarvan is een yoghurt-product gemaakt van abrikozenpitten.

Smeltkaas met veel eiwit

De overige twee zuivelprijzen gaan naar kaasbereidingen. Het Zwitserse Güntensperger Käse speelt ook in op de eiwittransitie en ontwikkelt kaasproducten als vleesvervanger. Een ‘Top Innovation’ gaat naar het product Cheese Bangers ofwel saucijzen op basis van kaas. De vijfde ‘Top Innovation’ voor zuivel gaat naar Latterie Inalpi. De Italiaanse zuivelfabrikant speelt in op een andere opvallende trend: proteïnerijke kaas. Het bedrijf is bepaald niet de enige, verschillende aanbieders laten op Anuga kaas met een hoog proteïnegehalte zien. Het bekroonde product van Inalpi is een smeltkaasproduct dat in plakjes wordt verpakt en onder de naam Protein+ op de markt wordt gebracht. Het bevat veel eiwit – 25 gram per 100 gram product – en toegevoegd selenium en zink. De producent mikt hiermee op de groeiende fitnesstrend. Op de vakbeurs kondigt Inalpi ook een eiwitrijk kaasproduct aan dat is gericht op ouderen. Dat wordt een smeltkaassnack met een laag vetgehalte en toegevoegd calcium.