Unilever neemt afscheid van ijscomponent

‹ Terug naar overzicht

Unilever neemt afscheid van ijscomponent

Geplaatst op:

Unilever heeft stappen aangekondigd om de uitvoering van zijn groei-actieplan (GAP – ‘Growth Action Plan’) te versnellen. Het bedrijf neemt toch afscheid van ‘Ice Cream’ en lanceert een groot productiviteitsprogramma. De maatregelen hebben impact op 7.500 banen.

De Raad van Bestuur vindt dat Unilever zich in toenemende mate moet focussen op een portefeuille die bestaat uit onmisbare superieure merken met sterke posities in zeer aantrekkelijke categorieën die beschikken over aanvullende bedrijfsmodellen. Hiermee kan het bedrijf zijn innovatieve, marketing- en marktcapaciteiten het beste waarmaken. ‘Ice Cream’ heeft een afwijkend bedrijfsmodel. Daarom is het afscheid van deze afdeling volgens de Raad de beste manier om de toekomstige groei van zowel ijs als Unilever te dienen.

Meer focus

Na de scheiding wordt Unilever een simpeler, meer gefocuste onderneming. Het bedrijf richt zich voortaan op vier businessgroepen in de sectoren ‘beauty & wellbeing’, persoonlijke verzorging, huishoudelijke producten en voeding. Het verzelfstandigen van ‘Ice Cream’ helpt het management de implementatie van zijn groei-actieplan te versnellen. Het motto daarbij is minder dingen beter doen. De verwachting is dat dit de groei in het topsegment en de productiviteit vergroot en de bedrijfsvoering versimpelt.

Scheiding van ‘Ice Cream’

Unilever vertrouwt erop dat het toekomstige groeipotentieel van de ijsafdeling beter af is binnen een andere eigendomsstructuur. ‘Ice Cream’ wijkt af van andere afdelingen binnen Unilever. De leveringsketen en verkooppunten die bevroren voeding ondersteunen volgen een andere route, zijn meer seizoensgebonden en duurder. De afscheiding van ‘Ice Cream’ begint onmiddellijk en wordt afgerond in 2025. Daarmee creëert Unilever een wereldwijd opererend bedrijf in een aantrekkelijk marktsegment met merken die samen in 2023 hebben gezorgd voor een omzet van 7,9 miljard euro. Vijf van die merken staan in de top 10, waaronder Wall’s, Magnum, Ola en Ben & Jerry’s. Onder een nieuwe leiding voert de ijsfabrikant nu al significante operationele veranderingen door die naar verwachting tot een betere prestatie leiden. Verbeterde productiviteit en efficiëntie, rationalisering en investeringen in belangrijke innovaties. Als zelfstandige eenheid kan ‘Ice Creams’ managementteam met meer operationele en financiële flexibiliteit gefocust werken aan bedrijfsgroei.

Banen

De voorgestelde veranderingen hebben naar verwachting effect op ongeveer 7.500 banen. Wereldwijd gaat het vooral om kantoorfuncties. Om hoeveel banen het in Nederland gaat, waar het hoofdkantoor en een ijsfabriek zijn gevestigd, is nog niet bekend. De totale herstructureringskosten komen waarschijnlijk uit op 1,2 % van de groepsomzet in de komende drie jaar. Eerder is nog gesproken over 1 procent. Over de voorstellen volgt nog overleg.

Lees voor meer informatie het persbericht van Unilever (in het Engels).

 

Ben & Jerry's gaat verder binnen een verzelfstandigde onderneming. Foto: Unilever.com