Canadese zuivelreus Saputo richt pijlen op Europese markt

‹ Terug naar overzicht

Canadese zuivelreus Saputo richt pijlen op Europese markt

Geplaatst op:

Annual Insight gelooft dat het gebruik van data in toenemende mate van belang is om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen. In deze maandelijkse rubriek nemen wij de lezer mee in hoe de groeiende hoeveelheid gebruikt kan worden bij het beter begrijpen van ontwikkelingen binnen de zuivelmarkt. Deze maand kijken we naar het Canadese concern Saputo, dat recentelijk aangaf zich specifiek te richten op groei in Noord- en West-Europa.

 

Tekst: Mathieu Geuskens

Met de overname van Dairy Crest kreeg de Canadese onderneming Saputo ook de beschikking over de Britse zuivelmerken Davestow en Cathedral City. (Foto: Pete Titmuss/Alamy)

Het in Montreal, Canada gevestigde Saputo is in Europa relatief onbekend. Met een omzet van zo’n CA$ 1,4 miljard mag het concern tot een van de grootste zuivelbedrijven ter wereld rekenen. Het bedrijf is na de beursgang in 1997 nog voor een derde in de handen van oprichter, de 84-jarige Lino Saputo en diens familie, waarbij zoon Lino Jr. inmiddels de dagelijkse leiding van het bedrijf heeft overgenomen. 

Omzet Saputo in miljoenen Canadese dollars.

Het bedrijf is sinds de beursgang fors gegroeid, voornamelijk door de agressieve overnamestrategie die het hanteert. Recente voorbeelden hiervan zijn de overname van de Australische onderneming Murray Goulburn voor CA$ 1,3 miljard eind 2017 en de overname van het Britse Dairy Crest voor £ 975 miljoen in februari 2019. Met deze overname krijgt het bedrijf voet aan de grond in Europa. De focus van Dairy Crest op de retail bleek een prettige bijkomstigheid voor Saputo tijdens het laatste boekjaar, dat liep van april 2020 tot en met maart 2021). Die focus beperkte enigszins het negatieven effect van de coronacrisis voor de Canadese onderneming.

Overnamestrategie Saputo drukt resultaten

Hoewel Saputo jaarlijks gezonde (operationele) winsten behaalt, ervaart het bedrijf druk op de marges als gevolg van de recente overnames. Waar de overname van Murray Goulburn eind 2017 een positief effect heeft gehad op de brutomarge (+1,0 procentpunt), zorgen opgelopen operationele kosten voor een forse daling van de Ebitda-marge (-1,9 procentpunt). Dit is vrijwel volledig te herleiden naar de overige operationele kosten, terwijl de kosten voor personeel met de omzet meegroeien. 

Margeniveaus Saputo als percentage van de omzet.
Omzetverdeling Saputo naar afzetkanaal.

Met het Britse Dairy Crest heeft Saputo qua winstgevendheid een betere deal gesloten: de Ebtida-marge van de Europese activiteiten (welke vrijwel volledig uit Dairy Crest bestaan) bedraagt in 2020 CA$ 151,7 miljoen of 18,6 procent van de omzet die de activiteiten genereren.

Pandemie

Hoewel Saputo de omzet in het coronajaar 2020 met 4,3 procent zag dalen, bleef het effect van de pandemie relatief beperkt voor het bedrijf. De zuivelproducent heeft dit te danken aan een sterke focus op het retailsegment, waar de verkopen door de wereldwijde lockdown sterk toenamen. Saputo genereert doorgaans rond de 48 procent van de omzet met verkopen aan supermarkten, maar dit aandeel liep in 2020 op tot 53 procent. Ook de verkopen aan industriële verwerkers namen licht toe in 2020. De omzetdaling werd volledig gerealiseerd in het foodservicesegment, waar de omzet met CA$ 936 miljoen (18,4 procent) afnam.

Een overzicht van de overnames die Saputo de afgelopen jaren deed (exclusief de in mei aangekondigde acquisities van Bute Island Foods en Reedsburg).

Groeiplan

Saputo heeft onlangs tegelijk met de jaarcijfers over 2020 een vernieuwde strategie gepubliceerd. Die is gericht op verdere groei van de activiteiten en op verhoging van de winstgevendheid. Het bedrijf wil dit bereiken door zo’n CA$ 2,3 miljard te investeren in de bestaande activiteiten, door productinnovatie uit te breiden naar zuivelalternatieven en door de bestaande merken in een bredere geografische markt in te zetten. 

Ook wil het concern de huidige overnamestrategie doorzetten. Bij deze strategie noemt het bedrijf specifiek uitbreiding in Noord- en West-Europa, waarbij de focus ligt op overnames van bedrijven in kaas, ingrediënten voor de voedingsmiddelenindustrie en bedrijven die zich op alternatieven voor zuivel richten. Een voorbeeld van de interesse in zuivelalternatieven is de recente overname van het Schotse Bute Islands Foods, producent van plantaardige kaas die onder de merknaam Sheese in voornamelijk Britse supermarkten te vinden is.  

Mathieu Geuskens is zuivelanalist bij Annual Insight.

Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 7 2021. Nog geen abonnee? Klik HIER en profiteer het eerste jaar van maar liefst 25% korting.