SalzburgMilch blijft groeien met bio- en premiumproducten

‹ Terug naar overzicht

SalzburgMilch blijft groeien met bio- en premiumproducten

Geplaatst op:

De onderneming is nu nog de nummer 3 van Oostenrijk, maar dat kan de komende jaren wel eens veranderen. In twee jaar tijd heeft SalzburgMilch de omzet met 100 miljoen euro weten te verhogen. Bovendien wordt de komende jaren flink geïnvesteerd om een nog grotere groeisprong te kunnen maken.
(Uit: ZuivelZicht nr. 3, maart 2024)

SalzburgMilch-directeur Andreas Gasteiger. Foto: SalzburgMilch

Tekst: Hermann-Josef Martin

Milchstraße 1 in Salzburg, dat is het adres van het coöperatief georganiseerde SalzburgMilch. Het gaat goed aan de Melkstraat: boekjaar 2023 is afgesloten met een recordomzet van 340 miljoen euro. Dat bedrag ligt 100 miljoen euro boven het niveau van 2021. Het concern heeft in tien jaar tijd de omzet weten te verdubbelen.

Naast de hoge zuivelprijzen in 2023 noemt directeur Andreas Gasteiger een tweede belangrijke groeifactor: de verandering in de eigendomsstructuur van zijn bedrijf. In 2020 heeft het Duitse Meggle zich teruggetrokken als mede-eigenaar. Sindsdien is SalzburgMilch volledig in handen van de Salzburger Alpenmilch-coöperatie, waarin circa 2.400 melkveebedrijven hun krachten bundelen. De vereenvoudigde eigendomsstructuur maakt het bedrijf extra wendbaar, stelt coöperatievoorzitter Robert Leitner.

Biologisch

Een andere succesfactor is volgens Leitner de relatief hoge melkprijs die SalzburgMilch de leden uitbetaalt. Die zou conform de ingezette bedrijfsstrategie al jaren op topniveau liggen. De bedrijfsomvang van het concern is relatief klein. Circa 500 medewerkers verzorgen de productie vanuit twee fabrieken: een in Salzburg en een in de plaats Lamprechtshausen, die in dezelfde regio ligt. Ondanks de beperkte bedrijfsgrootte rollen liefst 600 verschillende artikelen van de band. Een aanzienlijk deel van de productie betreft biologische zuivel. Van de 2400 melkleveranciers werken er momenteel circa 1000 biologisch. SalzburgMilch behoort al jaren tot de grootste Oostenrijkse zuivelproducenten in het biologische segment.

Export

Bijna de helft van de bedrijfsproductie (46 procent) bestaat uit exportartikelen. De belangrijkste handelspartners bevinden zich in Duitsland en Italië, al richt SalzburgMilch zich ook meer en meer op andere afzetmarkten. De exportinkomsten over 2023 bereiken met ruim 150 miljoen euro een recordniveau. Belangrijkste exportland is zonder twijfel Duitsland, waar zowel premium- alsook huismerkproducten van SalzburgMilch in tal van supermarkten zijn te vinden. Contracten zijn onder meer afgesloten met Aldi, Kaufland, Lidl, Rewe en Edeka. In veel gevallen gaat het om biologische producten. Na aanscherping van de eisen die de Duitse supermarktketens sinds medio 2023 aan biologische producten stellen, heeft SalzburgMilch alles in het werk gesteld aan de nieuwe productievoorschriften en certificeringen te voldoen. Dat is gelukt. Verschillende producten uit de regio Salzburg hebben bijvoorbeeld een vaste plek gekregen binnen het ‘Nur nur Natur’-assortiment van Aldi Süd, waarbij de lat een stukje hoger ligt dan bij de gebruikelijke biologische Aldi-producten.

Ambitieuze investeringen

Als in 2020 een beoogde fusie van SalzburgMilch met een concurrent spaak loopt, kondigt directeur Gasteiger direct aan dat zijn bedrijf ook zonder fusiepartner binnen afzienbare tijd de nummer twee van Oostenrijk zal worden. Na de Berglandmilch-Gruppe en vóór de huidige nummer twee NÖM. Hij kondigt dan investeringen aan ter waarde van 100 miljoen euro, waarmee SalzburgMilch de jaaromzet wil uitbreiden tot ongeveer een half miljard euro in 2027.

Een deel van het investeringsgeld is nodig voor de kaasmakerij in Lamprechtshausen, die haar capaciteitslimiet heeft bereikt. Door bij te bouwen wordt bovendien ruimte vrijgemaakt voor het verwerken van een steeds grotere hoeveelheid melk die SalzburgMilch over de grens ophaalt, met name biologische (hooi)melk vanuit het Beierse Woud. In Lamprechtshausen wordt deze melk verwerkt tot hoog geprijsde kaasspecialiteiten. Het afgelopen jaar is het om circa 10 miljoen kilo rauwe melk gegaan, die aan de andere kant van de grens wordt opgehaald. De kazen worden vervolgens vooral regionaal verkocht, ook in Beieren. Daarmee speelt SalzburgMilch in op de groeiende belangstelling voor regionale producten.

Mucki

SalzburgMilch blijft ook volop investeren in modernisering van de fabriek in Salzburg, heeft topman Gasteiger aangekondigd. Ook wordt geld gestoken in AnovonA, een in Wenen gevestigde start-up waarvan het moederbedrijf zich in het Duitse Laufen (Beieren) bevindt. In december 2023 heeft SalzburgMilch een belang van 14,9 procent genomen in de start-up. Belangrijkste doel is het stimuleren van de verkoop van het eiwitproduct Mucki, met name in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Door in die landen een bredere doelgroep te bereiken, wil SalzburgMilch op langere termijn betere afzetmogelijkheden creëren voor wei en magere melk. Ook zou ‘Mucki’ de deur kunnen openen richting jongere consumentengroepen. In veel winkels van de Oostenrijkse supermarktketen Billa Plus zijn al door SalzburgMilch geproduceerde eiwitrijke (yoghurt)dranken te koop.

Nieuwe uitstraling

Begin 2024 heeft SalzburgMilch een nieuwe reclamecampagne gelanceerd die gedurende dit kalenderjaar voor een ‘nieuwe uitstraling’ van het concern en de producten moet zorgen. De campagne omvat vooral veel videomateriaal: filmpjes waarin het bedrijf duidelijk maakt dat men staat voor duurzame, klimaatvriendelijke, verantwoorde en generatie-overschrijdende veehouderij. Om dat effect te bereiken, worden enkele ‘authentieke boerenfamilies’ gepresenteerd die zonder acteerwerk ‘het echte werk van onze melkveehoudersfamilies laten zien’. De commercials zullen te zien zijn op de belangrijkste Oostenrijkse tv-zenders en een groot aantal online-platforms.

Duurzaamheidsinitiatieven

SalzburgMilch zet zich naar eigen zeggen continu in voor diergezondheid, duurzaamheid en milieubescherming. Zo heeft het bedrijf in februari een speciale ‘gouden-koe-prijs’ in het leven geroepen voor veehouders die met succes pionieren op het gebied van dierenwelzijn. Deze verkiezing, met 22.000 euro prijzengeld, ligt in het verlengde van een in 2017 door SalzburgMilch geïntroduceerd gezondheidsprogramma voor melkvee. Het programma richt zich onder meer op weidegang, huisvesting en de kwaliteit en herkomst van het veevoer.

Najaar 2023 heeft SalzburgMilch zelf een prijs ontvangen. Tijdens het vierde Oostenrijkse Energiecongres kregen de Salzburgers de Klima-aktiv’-prijs voor energie-efficiëntie en de omschakeling naar hernieuwbare energiebronnen. SalzburgMilch investeert ook de afgelopen jaren al in onder meer warmteterugwinning, energiezuinige stoomtoevoer en het verminderen van het aardgasgebruik. Het bedrijf zegt meer dan drie miljoen euro in verduurzaming te hebben geïnvesteerd en dat bedrag al in korte tijd te hebben terugverdiend. Zo wordt circa 20 procent van de energiebehoefte van de fabriek in Lamprechtshausen gedekt door 13.000 vierkante meter zonnepanelen op de daken van het gebouw. Ook de fabriek in Salzburg krijgt binnenkort een groot aantal zonnepanelen.

Een groot deel van de aangevoerde melk komt uit de regio Salzburg. (Foto: SalzburgMilch)