Biologische producten zichtbaarder op supermarktwebsite

‹ Terug naar overzicht

Biologische producten zichtbaarder op supermarktwebsite

Geplaatst op:

Biologische producten zijn de voorbije zomer met behulp van ‘keuzeduwtjes’ (‘nudges’) extra onder de aandacht gebracht op jumbo.com. Met banners, inspiratielijstjes en door middel van kruisverkoop zijn klanten gestimuleerd vaker te kiezen voor biologisch. Klanten die biologische melk toevoegen aan hun winkelmandje hebben automatisch suggesties gekregen voor andere biologische producten.

In het kader van de driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ hebben supermarktketen Jumbo, zuivelcoöperatie Arla Foods, Coöperatie Eko Holland en ketenorganisatie Bionext samengewerkt om middels ‘nudges’  biologische producten meer zichtbaarheid te geven en een duurzame keuze te stimuleren. Afgelopen zomer is gedurende acht weken online een proef uitgevoerd om te onderzoeken hoe klanten van Jumbo vaker voor biologisch kiezen, om zo het aandeel biologisch zuivel te vergroten. Een instapproduct als zuivel blijkt een goede manier om de consumenten ook andere biologische producten te laten proberen.

Meer testen nodig

Jumbo constateert dat de inzet van kruisverkoop en het tonen van een inspiratielijstje bij zoekgedrag naar zuivel, groente, fruit en eieren ervoor zorgen dat meer biologische producten worden gekocht. “Om die reden laten we die nog een tijdje staan”, aldus Severine Hennissen, hoofd winkelmanagement E-commerce. “Hoewel de inzet van ‘nudges’ mooie inzichten oplevert, zullen we meer moeten testen om erachter te komen hoe we consumenten kunnen helpen bij het maken van de keuze voor biologisch.”