Danone vermindert plasticgebruik fors
Danone wil zijn CO2-uitstoot verminderen en streeft naar circulaire verpakkingen. Daarom verwijdert Actimel de plastic etiketten rond de iconische Actimel-flessen. De nieuwe verpakking vermindert de hoeveelheid plastic en verbetert de recycleerbaarheid van de flessen. Daarnaast lanceert Actimel deze maand ook een grote fles van 645 gram met minder plastic ten opzichte van de individuele kleine flesjes.
Na de lancering van de eerste etiketvrije Actimel 0%-flesjes in 2022, vinden Belgische consumenten sinds augustus geleidelijk ook de gloednieuwe etiketvrije Actimel-drinkyoghurts in de schappen. De merknaam, allergenen en vitamines staan voortaan in reliëf op de iconische kleine witte flesjes. De smaak van het product staat op het aluminium afdekdopje.
Dezelfde smaken
De Actimel-flessen waren reeds recycleerbaar als ze in de blauwe vuilniszak werden gesorteerd, de etiketten waren dat echter niet. Door de etiketten te verwijderen, vermindert Actimel de hoeveelheid plastic die op de markt wordt gebracht en ook de recycleerbaarheid van het Actimel-assortiment verbetert. Deze aanpassing is deel van een reeks acties die de duurzame ontwikkelingsstrategie van Actimel moet versterken. Alleen al in België leidt de vernieuwde verpakking tot een vermindering van 22 ton plastic en 159 ton CO2 per jaar of een vermindering van 4,47% van de hoeveelheid plastic per Actimel-flesje. Sinds de lancering in 1994 heeft Actimel de hoeveelheid plastic van zijn iconische flesje al met 40% verminderd.
Ondanks deze verandering langs de buitenkant, blijven de typische Actimel-smaken ongewijzigd. Alleen de variant aardbei/banaan behoudt zijn etiket, zodat die in het winkelrek gemakkelijk herkenbaar blijft voor gezinnen met kinderen.