Duitse markt biologische producten groeit verder

‹ Terug naar overzicht

Duitse markt biologische producten groeit verder

Geplaatst op:

Biologische producten zijn mainstream in Duitsland. Uit de laatste Ökobarometer van de Duitse overheid geeft slechts 9 procent van de bevolking aan nooit biologische producten te kopen. De helft van de respondenten koopt regelmatig biologische levensmiddelen. 

In Duitsland zijn biologische producten mainstreamMet een jaaromzet van bijna € 12 miljard in 2019 is de markt voor biologische producten in Duitsland de grootste van Europa en deze markt zal naar verwachting nog verder groeien. 

Melk

Melk behoort met 14 procent tot de productgroepen die al jaren het hoogste marktaandeel biologisch in Duitsland bezetten, meldt Agroberichten Buitenland. 

De helft van de respondenten in de jaarlijkse Ökobarometer geeft aan regelmatig biologische levensmiddelen te kopen vanwege dierenwelzijn, regionale productie en een eerlijk inkomen voor de producent.

Verkoop biologische producten

De Duitse consument koopt het merendeel (ruim 60 procent) van de biologische producten in reguliere supermarkten. Het bioassortiment wordt hier steeds verder uitgebreid. Ook de omzet van biologische supermarkten groeit. Door de groeiende concurrentie met reguliere supermarkten stellen deze formules hun prijzen naar beneden bij, waardoor de omzet minder hard stijgt. Zeker sinds de covid-19-crisis worden bovendien steeds meer levensmiddelen online gekocht, een trendbreuk die naar verwachting ook na de crisis door zal zetten.

Meer biobedrijven

Door de aantrekkende vraag naar biologische producten wordt het voor steeds meer producenten interessant om op biologisch over te gaan. Het aantal biologische bedrijven nam vorig jaar met bijna 8 procent toe; elke dag kwamen er vijf  biologische boeren bij. Het totale areaal biologisch beteelde landbouwgrond in Duitsland lag eind vorig jaar op bijna 10 procent. 

Bijna twee derde van de biologische boeren kiest voor aansluiting bij een biologische producentenvereniging die strengere productie-eisen stellen dan die van het EU bio-certificaat. De grootste producentenverenigingen in Duitsland waren in 2019 Bioland (7.744 leden), Naturland (3.721 leden), Demeter (1.599 leden) en Biokreis (1.285 leden).

Investeren in omschakelen 

De Duitse overheid streeft met de Zukunftstrategie ökologische Landwirtschaft naar omschakeling naar een vijfde van het landbouwareaal naar biologisch in 2030. Op nationaal niveau wordt hier met het Bundesprogramm Ökologischer Landbau und andere Formen nachhaltiger Landwirtschaft (Böln) aan gewerkt. 

In dit onderzoeksprogramma investeert de overheid alleen al dit jaar ruim € 23 miljoen in onderzoek, innovatie en begeleiding bij omschakelen. Sinds de start in 2002 zijn er al ruim 1.000 projecten mee gefinancierd.

Sommige deelstaten zoals Hessen en Beieren gaan voor 30 procent biologische landbouw in 2030. Deze deelstaten zijn nu samen al goed voor 30 procent van de Duitse biologische landbouw; dit betekent dat de groei is nog lang niet uit is.

Duurzame agrifoodketen

Duurzame productie in de eigen regio en een goed inkomen voor de boer zijn de belangrijkste redenen voor Duitse consumenten om biologische producten te kopen. Ondanks de groei van de Duitse biologische landbouw wordt de binnenlandse vraag echter nog niet gedekt. Zo komt 95 procent van de biologische paprika’s uit het buitenland, maar ook van bijvoorbeeld biologisch varkensvlees wordt nog bijna een kwart geïmporteerd uit vooral Nederland en Denemarken. Bij granen en appels neemt de import af door toenemende binnenlandse productie. Waar het kan, zal de voorkeur bij producten uit eigen regio liggen.

Innovatieve oplossingen voor meer duurzaamheid in de agrifoodketen zijn interessant voor de Duitse markt. Agrologistieke verduurzaming, duurzame verpakkingen en technologische innovaties zijn voorbeelden die de positie van boeren en verwerkers helpen versterken.

Lees ook: Biologische omzet in supermarkten stagneert