Goed zuiveljaar in België: thuisverbruik 7,4 procent hoger

‹ Terug naar overzicht

Goed zuiveljaar in België: thuisverbruik 7,4 procent hoger

Geplaatst op:

De coronacrisis heeft het thuisverbruik van zuivelproducten in België verhoogd. De Belgen besteedden gemiddeld 7,4 procent meer aan zuivel in 2021 ten opzichte van 2019. Zuivel blijft een vanzelfsprekend onderdeel uitmaken van de voeding van in België. De Belgen kennen gemiddeld vier zuivelmomenten per dag. Dit blijkt uit onderzoek van iVox en GfK Belgium in opdracht van Vlam. 

De totale zuivelbesteding bedroeg € 3,16 miljard in 2020 en € 3,04 miljard in 2021 tegenover € 2,83 miljoen in 2019, vóór de coronacrisis. Dat was respectievelijk 12 procent en 7,4 procent meer dan in 2019. 

Kaas en consumptiemelk 

In 2021 ging 47 procent van de zuivelbestedingen naar kaas. Kaas won de afgelopen jaren iets marktaandeel. Boter en yoghurt verloren wat marktaandeel.

In volume blijft consumptiemelk de grootste zuivelcategorie met een aandeel van 52,4 procent In 2021 bedroeg het thuisverbruik van melk 42,1 liter per hoofd van de bevolking tegenover 40,7 liter in 2019, voor de coronacrisis. 

Verder was er vorig jaar op jaarbasis een thuisverbruik van 12,4 kilogram per hoofd van de bevolking voor kaas, 10,2 kilo voor yoghurt, 1,7 kilo voor boter, 2,3 liter voor room, 4,8 liter voor ijs, 3,9 kilo voor desserts en 2,5 kilo voor verse witte kaas.

België: vier zuivelmomenten per dag

Op een gemiddelde dag in 2021 consumeerde 81 procent van de Belgen minstens één zuivelproduct. Een Belg kent per dag gemiddeld vier zuivelmomenten, zoals een scheutje melk in de koffie, boter om te bakken of om te smeren op een boterham, een plakje kaas en een bakje yoghurt. Minder dan 1 procent van de Belgen geeft aan nooit zuivel te consumeren.

Millennials

Millennials (18-35 jaar) kennen dagelijks 3,6 zuivelmomenten, iets minder dan het algemene gemiddelde. In vergelijking met ouderen consumeren zij minder vaak koffie met melk, boter op de boterham, bakboter, kaas en yoghurt. Ze consumeren in verhouding wel vaker melk bij ontbijtgranen/muesli/havermout, melk als basis voor andere dranken zoals chocolademelk of een smoothie, gearomatiseerde melk, drinkyoghurt en room.

Lees hier de volledige analyse van de Belgische zuivelconsumptie in 2021.