A-Insights gelooft dat het gebruik van data in toenemende mate van belang is om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen. Daarom heeft dit bedrijf de financiële gegevens van circa 250 Europese zuivelbedrijven geanalyseerd, en de belangrijkste ontwikkelingen binnen de sector in kaart gebracht in een gratis trendrapport. In dit artikel gaat de redactie dieper in op enkele van de interessante conclusies, bijvoorbeeld dat de marges onder druk staan."/>

Marges zuivelsector onder druk ondanks omzetgroei

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

A-Insights gelooft dat het gebruik van data in toenemende mate van belang is om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen. Daarom heeft dit bedrijf de financiële gegevens van circa 250 Europese zuivelbedrijven geanalyseerd, en de belangrijkste ontwikkelingen binnen de sector in kaart gebracht in een gratis trendrapport. In dit artikel gaat de redactie dieper in op enkele van de interessante conclusies, bijvoorbeeld dat de marges onder druk staan.

Ondanks dat de marges in de zuivelsector onder druk staan, groeiden bedrijven in de zuivelsector met gemiddeld 7,7 procent per jaar tussen 2016-2019, waarbij slechts een deel van de groei wordt gedreven door de hogere melkprijs. Vooral de groei van bedrijven met een focus op melkpoeder en/of het foodservicesegment vallen op: deze bedrijven groeien bijna twee keer zo snel als de rest van de sector. Omdat een relatief groot deel van de sector een aanwezigheid heeft in het retailsegment, blijft de impact van de coronapandemie op de omzet in 2020 beperkt tot een gemiddelde daling van 3.9 procent.

Marges onder druk, grotere bedrijven profiteren van schaalvoordelen


Marges staan onder druk binnen de zuivelsector: de gemiddelde Ebit-marge daalt van 3,3 procent in 2016 naar 2,4 procent in 2019. De druk op de marge komt voornamelijk voort uit hogere inkoopkosten die bedrijven niet volledig kunnen doorberekenen aan hun afnemers. Opvallend hierbij is dat grotere bedrijven minder druk ervaren, en gemiddeld genomen significant beter presteren dat kleinere concurrenten. Dezelfde trend is zichtbaar in coronajaar 2020, waar grotere bedrijven beter in staat zijn de omzet en marge op peil te houden.

Mathieu Geuskens is zuivelanalist bij A-Insights.