Nutri-Score nu ook op schaplabels bij Plus

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Plus is begonnen met een tweede Nutri-Score-proefproject op alle Plus-huismerkproducten waaronder de 1 liter halfvolle biologische melk. Het voedselkeuzelogo Nutri-score wordt nu ook getest op de elektronische schaplabels in de winkels en online bij de productinformatie van meer dan 3.000 Plus-huismerkartikelen.

De supermarktketen startte al een pilot met het voedselkeuzelogo Nutri-Score op de verpakkingen van biologisch Plus- en Bio+-producten. Met het tonen van de producten op de elektronische schaplabels, online op Plus.nl en in de Plus-app zien klanten direct bij het schap hoe de huismerkproducten van Plus scoren. 

Nutri-Score: logo voor gezonder kiezen

Nutri-Score is een voedselkeuzelogo dat klanten moet helpen om producten binnen een categorie snel en makkelijk met elkaar te vergelijken. Hierdoor kunnen klanten makkelijker gezonder kiezen. Producten kunnen binnen Nutri-Score een A tot en met een E scoren en bij iedere score hoort een kleur. Score A is voor producten met de meest gezonde samenstelling en heeft een donkergroene kleur. Score E is voor producten met de minst gezonde samenstelling en heeft een rode kleur.

Voedselkeuzelogo voor Nederland

De overheid heeft Nutri-Score gekozen als het voedselkeuzelogo voor Nederland. Naar verwachting wordt het logo nu medio 2022 officieel in Nederland geïntroduceerd. Danone, Nestlé en Albert Heijn behoren tot de veertig voedingsmiddelenbedrijven, supermarkt- en consumentenorganisaties die de EU vorig jaar opriepen om het voedselkeuzelogo verplicht te maken.

Plus gaat samen met Coop 

Plus en Coop maakten eerder deze week bekend dat ze gaan fuseren tot een gezamenlijke coöperatie. Beide supermarktketens gaan onder de naam Plus. Daarmee verdwijnt naam Coop. De keten heeft samen 550 winkels, een consumentenomzet van circa € 5 miljard en ruim 40.000 medewerkers die elke week meer dan 4,5 miljoen klanten bedienen. 

Met de worden de twee supermarktorganisaties de derde grootste supermarktketen van het land. Samen hebben de ketens een marktaandeel van ongeveer 10 procent, tegen 21,5 procent voor Jumbo en 35 procent voor Albert Heijn. 

De voorgenomen fusie is onder voorbehoud van de voorwaarden inclusief instemming van de ledenraad van Coop en de algemene ledenvergadering van Plus, goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt en advies van de betrokken ondernemingsraden. Deze zal naar verwachting in het voorjaar van 2022 worden afgerond.