Vlog-melk: vraag en verwerking bepalen marktgroei

‹ Terug naar overzicht

Vlog-melk: vraag en verwerking bepalen marktgroei

Geplaatst op:

De vraag naar Vlog-melk samen met de mogelijkheden op de verwerkingslocaties van de melkleveranciers bepalen het aantal veehouders dat mee kan doen aan het concept. 

Al eerder heeft Bel Leerdammer aangegeven dat het zich verder wil gaan ontwikkelen in deze markt. Hun ambitie is om in 2025 volledig Vlog-melkproducerend te zijn. De fabrikant heeft besloten dat er vanaf 1 januari 2022 nog  twee melkstromen over blijven: een reguliere melkstroom en een combinatie weidegang met Vlog. 

Transitieperiode Vlog-melk

Omdat er een transitieperiode voor Vlog van drie maanden geldt, moet er dit jaar  een keuze worden gemaakt. Melkveehouders die per 1 januari 2022 deze melk gaan leveren zullen voor 1 oktober 2021 het daarvoor geschikte voer in de silo moeten hebben, bericht voerleverancier AgruniekRijnvallei.

Vervangende eiwitten

De vraag naar niet gemodificeerde voeders groeit met name vanuit de zuivelketens. Door de groeiende vraag naar deze voeders en Europese non-gmo-voeders zijn goede alternatieven voor soja en palm nodig. Een breed aanbod van vervangende eiwitten, zoals raapzaad- of zonnepitschoot en energierijke grondstoffen, is daarvoor noodzakelijk. 

Vlog-melk is geproduceerd volgens de eisen van het Duitse Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik (Vlog) die de certificering en uitgifte van het Ohne Gentechnik-label verzorgt.

Vraag vooral uit zuivelketens

De stijgende vraag naar voeders zonder genetisch gemanipuleerde organismen komt met name uit de zuivelketens. Zuivelbedrijven zoals Royal A-ware spelen in op de vraag vanuit supermarktorganisaties in Nederland en Duitsland naar duurzame zuivel die werd geproduceerd met gmo-vrije voeders. Ook Cono verwerkt Vlog-melk.