Zuivel een van de uitschieters in aankoop duurzaam voedsel

‹ Terug naar overzicht

Zuivel een van de uitschieters in aankoop duurzaam voedsel

Geplaatst op:

Zuivelproducten waren vorig jaar een van de uitschieters in de aankoop van duurzaam voedsel met een omzetgroei van rond de 30 procent. Zuivel (€ 1.095 miljoen, +11 procent) was een van de productgroepen met het grootste aandeel in bestedingen van consumenten aan duurzame voeding in 2020. In de periode 2019-2020 liet de productgroep zuivel met een plus van € 218 miljoen de grootste absolute stijging zien. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2020 van Wageningen University & Research en het CBS.

Duurzame voeding wordt in de Monitor omschreven als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer dan wettelijk verplicht rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten.

Duurzaam voedsel groeit

Vraag en aanbod van duurzaam voedsel zijn in 2020 ondanks het coronajaar toegenomen. De bestedingen aan duurzame voeding zijn in een jaar met 7 procent gestegen, terwijl de totale bestedingen aan voedsel in Nederland met 9 procent daalden door de gedeeltelijke sluiting van horeca en andere foodservice. De bestedingen aan duurzame voeding daalden in foodservice ook fors met 46 procent, maar supermarkten hebben deze daling in foodservice kunnen compenseren. De bestedingen aan duurzame producten zijn daar met 21 procent gestegen. Speciaalzaken voor duurzame voeding lieten een omzetstijging van 9 procent zien.

Duurzame producten met keurmerk

Duurzame producten met het Beter Leven-keurmerk werden met circa € 3 miljard het meest verkocht, gevolgd door het keurmerk Biologisch (€ 1,6 miljard). De grootste procentuele stijging kwam van producten met de keurmerken On the Way to PlanetProof en Rainforest Alliance (plus 41 procent). Dit heeft te maken met het opschalen van deze keurmerken in het assortiment. 

Over de Monitor

In het rapport over duurzaam voedsel 2020 zijn de consumentenbestedingen aan duurzame zuivelproducten in de supermarkten, in speciaalzaken en foodservice en per keurmerk te vinden. Het rapport is een jaarlijkse publicatie van Wageningen University & Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De monitor geeft inzicht in de bestedingen van de Nederlandse consument aan duurzamer geproduceerd voedsel in supermarkten, foodservices en speciaalzaken voor duurzame voeding. 

Lees hier de Monitor Duurzaam Voedsel.