Zuivel: omzet keurmerken in supermarkt groeit sterk
De omzetten in de supermarkt stegen in de eerste helft van dit jaar met 9,6 procent door de Covid-19-maatregelen. De omzetten van producten met een duurzamer keurmerk zijn in deze periode met 15 procent toegenomen. Met name in zuivel groeiden de verkopen van producten met een keurmerk.
In dit segment worden veel reguliere producten zonder keurmerk vervangen door producten met keurmerk. Dit is de drijver achter de groei van de keurmerken als On the way to PlanetProof. De grootste keurmerken, Beter Leven en Biologisch, groeien in deze bijzondere periode op een vergelijkbaar niveau als de totale markt. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.
Aandacht voor herkomst zuivel
Er komt meer aandacht voor de herkomst van het voedsel in het supermarktkanaal, concludeert IRI. Die aandacht wordt versterkt door de trend dat consumenten in deze tijd vaker kiezen voor aankopen bij een speciaalzaak of rechtstreeks bij de boer. Ondanks de verstoring in de voedselketens door de abrupte lockdown afgelopen voorjaar, groeide de omzet van producten met een keurmerk in het supermarktkanaal.
Over IRI en de Monitor Keurmerken Retail
IRI Nederland is aanbieder van marktinformatie, marktinzichten en consultancydiensten op het gebied van FMCG en Retail. Het onderzoeksbureau werkt samen met een consortium aan deze Monitor Keurmerken Retail. Dit zijn ASC, Bionext, COV, MSC en Stichting Beter Leven keurmerk.
In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl. Er is een keuze gemaakt voor deze onafhankelijk geborgde keurmerken. De weergeven cijfers zijn dus exclusief de duurzamere programma’s van sectoren en/of winkelformules zoals bijvoorbeeld Kip van Morgen en Duurzame Zuivelketen.