Duitse zuivelbedrijven volgen vraag naar vegan

‹ Terug naar overzicht

Duitse zuivelbedrijven volgen vraag naar vegan

Geplaatst op:

De detailhandel in Duitsland liet in 2021 sterke groeicijfers zien voor veganistische alternatieven voor melkproducten. Hoewel de omzetcijfers in vergelijking met die van zuivel nog niet imposant zijn, tonen steeds meer zuivelbedrijven belangstelling voor ‘vegan’.  

 

Tekst: Hermann-Josef Martin

Schwarzwaldmilch Group in Freiburg produceert via dochteronderneming Black Forest Nature haverdranken onder het merk ‘Velike!’. (Foto: Black Forest Nature)

Melkimitaties op basis van haver, soja, amandelen, rijst, lupinen en gierst deden het vorig jaar goed in de Duitse winkels. Er werd bijna 293 miljoen liter van deze variant verkocht, 30,7 procent meer dan in 2020. Ook plantaardige alternatieven voor yoghurt (44.700 ton, +17,9 procent) en kaas (4.700 ton, +93,7 procent) verkochten beter dan het jaar daarvoor. De trend bleef uiteraard niet onopgemerkt. Een groeiend aantal zuivelondernemingen produceert inmiddels voor de veganmarkt, al dan niet via dochterondernemingen. In dit artikel nemen we de belangrijkste spelers binnen het marktsegment in Duitsland onder de loep. 

Vegan alternatieven

De particuliere kaasmakerij Hochland in Beieren was in 2015 de eerste die zich op de veganmarkt richtte. Dochteronderneming E.V.A. bracht in oktober 2015 de eerste plantaardige alternatieven voor kaas op de markt, onder de merknaam Simply V. Nu, bijna zeven jaar later, is Simply V marktleider voor wat betreft halfharde, geraspte en gegrilde kaas, roomkaas en kwark op plantaardige basis. Uit de reclame- en marketinguitingen blijkt dat het bedrijf consumenten vooral wil overtuigen van de smaak van de veganproducten: ze zouden net zo lekker zijn ‘als normale kaas’. “We hebben veganistische alternatieven voor kaas acceptabel gemaakt”, zei Hochlands ceo Peter Stahl vorig jaar. Er staan inmiddels 170 medewerkers bij E.V.A. op de loonlijst. Volgens Stahl is het bedrijf winstgevend. In 2020 opende een tweede fabriek voor de veganproductie en er zijn inmiddels vergaande plannen voor nieuwbouw. 

Scoren met haverdranken

Ook de Schwarzwaldmilch Group in Freiburg im Breisgau (Baden-Württemberg) bracht een veganlijn onder bij een dochterbedrijf. In 2019 startte Black Forest Nature, dat een jaar later de biologische haverdranken ‘Hafer Natur’ en ‘Hafer Barista’ presenteerde. De dranken staan in de winkel onder de merknaam ‘Velike!’ en kregen inmiddels gezelschap van nieuwe smaakvarianten. Volgens ceo Andreas Schneider zijn ook de in september 2021 gepresenteerde veganyoghurtvariaties succesvol. Hij zegt tegemoet te willen komen aan de vegantrend onder consumenten. 

Simply V van Hochland: ‘We hebben veganistische alternatieven voor kaas acceptabel gemaakt’ (Foto: Hochland)

De granen die Black Forest Nature gebruikt, zijn afkomstig van streng gecontroleerde biologische teelt op akkers in de eigen regio. Extra ingrediënten als amandelen of calcium worden aangevoerd vanuit “Europese locaties die het dichtst bij ons in de buurt liggen”, aldus de ceo. De verkoopprijzen van de veganproducten liggen aanzienlijk hoger dan die van zuivelproducten. Dit remt de vraag niet af, liet Schneider weten: “Vanuit het hele land is er belangstelling voor deze nieuwe producten.”

Veganboter 

De in Wasserburg am Inn (Beieren) gevestigde Meggle Group zet in op veganalternatieven voor boter. In reclame-uitingen ligt de nadruk op de smaak – die niet voor boter zou onderdoen – en de smeerbaarheid. Het bedrijf promoot zijn veganboter onder meer via tv-reclames. 

Sinds maart van dit jaar verkoopt Meggle ook veganvariaties op gegrilde en gebakken kaas. Op basis van marktonderzoek uit 2021 verwacht het bedrijf dat de vraag naar 100 procent plantaardige producten de komende jaren sterk zal stijgen. Meggle’s marketing zegt de verkoop van vegan te willen ondersteunen met een krachtige campagne op tv en online. 

Iedereen tevreden houden

De grote en toonaangevende zuivelgroep DMK stapte relatief laat in. In het najaar van 2021 kondigde de coöperatieve groep voor het eerst enkele plantaardige alternatieven voor melkproducten aan. Volgens DMK wordt achter de schermen hard gewerkt aan een eigen vegan lijn. Zo zou men al ver gevorderd zijn bij het vervaardigen van plantaardige kazen “die net zo goed smaken en smelten als gewone kaas”. Onder de merknaam Milram zijn inmiddels enkele op basis van haver en rijst geproduceerde desserts gelanceerd. Ook bracht men een glutenvrije haverdrank en enkele veganvervangers voor pudding en chocolademelk op de markt. 

DMK stelt dat het niet makkelijk is om de veganlijn in de winkelschappen te krijgen, omdat er veel concurrentie is. De coöperatie zegt producten te willen ontwikkelen uit regionale grondstoffen, zodat de boeren in de regio er ook hun voordeel mee kunnen doen. “We willen mogelijkheden creëren waar al onze doelgroepen blij van worden” zo liet de DMK-leiding optekenen. 

DMK, Duitslands grootste zuivelcoöperatie, introduceert ­plantaardige dranken en desserts onder het zuivelmerk Milram. (Foto: DMK)

Wat de consumentenmarkt betreft, zegt DMK een bredere groep te willen aanspreken dan alleen de millennials en flexitariërs met aandacht voor dierenwelzijn en klimaatbescherming. 

Professionele koks

De particuliere zuivelfabriek Naarmann uit Neuenkirchen (Noordrijn-Westfalen) introduceerde in het voorjaar van 2021 de veganproductlijn ‘We love plants’. Het 120-jarige bedrijf bedient vooral de sectoren gastronomie, hotellerie en de catering binnen instellingen en instituten. Volgens Naarmann kunnen de veganproducten verschillende melkproducten probleemloos vervangen, ook in de koffie of bij het koken. Verschillende professionele koks zouden dit hebben getest. Inmiddels produceert het concern ook veganistische varianten op yoghurt en melkpudding. 

Kleinere spelers 

Karwendel-Werke Huber in Buchloe (Beieren) lanceerde in oktober 2021 twee plantaardige roomkaasvervangers onder het succesvolle merk ‘Exquisa’. Kikkererwten vormen de basis voor het maken van de kaasjes. 

Familiebedrijf Ehrmann uit Oberschönegg (Allgäu) lanceerde in het voorjaar van 2022 twee plantaardige yoghurtalternatieven op de Duitse markt. De merknaam is ‘Ehrmann Veo vegan’. Volgens Ehrmann groeit de omzet en zijn steeds meer consumenten bereid om de producten vaker in huis te halen. 

Het Beierse zuivelbedrijf Zott ziet in de veganmarkt een kans om het bedrijf winstgevender te maken. Er zijn vijf veganistische yoghurtimitaties in aantocht onder de nieuwe merknaam ‘Pure Joy’. Er zijn stevige marketing- en reclame-inspanningen aangekondigd. 

De Nedersaksische firma Frischli Milchwerke produceert en verkoopt sinds najaar 2021 verschillende veganistische, biologische alternatieven voor zuivel. Het betreft onder meer cacaodrank, koffiemelk en desserts op basis van haver. 

De biologische zuivelfabriek Söbbeke in Gronau (Westfalen) produceert plantaardige alternatieven voor yoghurt op basis van biologisch geteelde kokosnoten. De yoghurt is te koop in natuurvoedingswinkels onder de merknaam ‘Hey!Kokos’.