‘Franse consument valt voor smaakvolle kaas’

‹ Terug naar overzicht

‘Franse consument valt voor smaakvolle kaas’

Geplaatst op:

Nederlandse en Belgische kaasfabrikanten maken in Frankrijk kans met nichekazen van premiumkwaliteit, zegt Stefaan Pinsart van groothandel Treur Kaas na afloop van de Salon du Fromage in Parijs. “Vooral rauwmelkse en smaakvolle kaas met ­toevoegingen doet het goed.” 

 

Tekst: Yves De Groote

Stefaan Pinsart: “Franse consumenten willen betalen voor smaak en premiumkwaliteit.” (Foto: Yves De Groote)

Wie voor het eerst in een Franse kaasspeciaalzaak binnengaat, valt bijna achterover van het imposante assortiment speciale Franse kazen. “Door hun chauvinisme hebben de Fransen altijd een voorkeur gehad voor Franse kazen bij de kaasspeciaalzaken en ze willen hiervoor meer betalen”, zegt Stefaan Pinsart, internationaal accountmanager bij Treur Kaas. “De verzadiging van het aantal kleinere kaasmakerijen en de komst van de grote Franse supermarkketens, ook in de landelijke gebieden, resulteerde in de grootschalige productie van bekende merkkazen, zoals Roquefort, Chaumes, Brie en Camembert.” Hierdoor gingen vooral jongeren ook buitenlandse kazen in de supermarkten ontdekken. “De retailers bepalen welke kazen in het winkelschap kwamen te liggen”, zegt Pinsart. De concurrentieslag met de speciaalzaken was begonnen. 

Ommezwaai naar speciaalzaak

De coronapandemie zorgde de afgelopen jaren voor een ommezwaai. “De consument vond de weg terug naar de speciaalzaken”, vervolgt Pinsart. “Ook kochten de Fransen niet alleen kaas voor het dessert thuis, maar ook voor het aperitief samen met charcuterie en wijn. Omdat uit eten gaan in een restaurant of café duurder is dan thuis eten, besteedden de Fransen meer geld aan kaas dan voorheen.” 

De overheid speelde op deze trend in door enerzijds kaasopleidingen voor kaasspeciaalzaken in te richten in en anderzijds de vestiging van kaasspeciaalzaken te subsidiëren in gebieden waar nog ruimte is voor deze winkels. “Er komen dit jaar zelfs in Parijs circa tachtig speciaalzaken bij”, weet Pinsart. “Daar is ruimte voor omdat de eigenaren van de oudere speciaalzaken, met uitzondering van de bekende winkels, vaak geen opvolger uit de familie hebben.” 

Verschillende grote supermarkten, met name in Parijs, volgen deze ontwikkeling door in de supermarkt een kaasspeciaalzaak in te richten die qua assortiment en service vergelijkbaar is met een zelfstandige kaasspeciaalzaak. “Ze moesten zich gaan onderscheiden om weer in beeld te komen bij de consument.” Een aansprekend voorbeeld in Parijs is de La Grande Epicerie (onderdeel van Louis Vuitton Moët Hennessy (LVHM)). 

Pinsart nuanceert dit beeld voor de ander grote steden buiten Parijs en de kleinere steden en dorpen. Het grote verschil? “Het aanbod in de speciaalzaken daar is kleiner en de kazen komen vooral uit de regio. In de supermarkten zie je daarnaast ook de nationale merken van de grote kaasfabrikanten.” Dit is logisch te verklaren door de grootte van Frankrijk en de distributie. 

Smaakvolle kaas

Een interessante trend voor de Nederlandse kaasfabrikanten is dat de Fransen meer gaan kiezen voor de rijpere en de jongere kazen met kruiden en specerijen. “Zij willen betalen voor smaak en premiumkwaliteit.” Meteen komt volgens Pinsart ook de Nederlandse rauwmelkse kaas in beeld. In Frankrijk is deze kaassoort volledig ingeburgerd. Zo is 80 procent van de Franse kazen met een Beschermde Oorsprongsbenaming (AOP) of Beschermde Geografische aanduiding (IGP) gemaakt van rauwe melk, goed voor 16 procent van de totale Franse kazen. 360 Franse kaasfabrieken produceren samen nu 194.000 ton (+7 procent ten opzichte van 2010) en 6.000 boerderijkaasbereiders 25.000 ton. 

Grootwinkelbedrijven in Parijs, zoals de beroemde de La Grande Epicerie, hebben het kaasaanbod van de speciaalzaak. (Foto: Frederic Reglain / Alamy Stock Photo)

Hoewel de kaasgroothandel al tien jaar actief is op de Franse markt heeft de internationaal accountmanager bij Treur Kaas het gevoel dat hij nog aan het pionieren is. “Pas de laatste jaren boeken we de eerste echte resultaten.” Belangrijk om in Frankrijk zaken te doen is zichtbaarheid bij de inkopers van de groothandelaren. “Daarom stonden we ook dit jaar weer op de Salons du Fromage, waar dit jaar ook drie Franse handelspartners van ons op de beursvloer stonden.” 

Belangrijk voor de kaasfabrikant of -leverancier is het hebben van een duidelijk profiel. Hij geeft nog meer raad. “Ondersteun je handelspartners en zijn klanten in de verschillende handelskanalen met marketingmateriaal ter ondersteuning van de verkoop.” 

Praat met de eigenaar

En dan is de kaasfabrikant of -handelaar er nog niet. Pinsart: “Bezoek de groothandelaren, waar je zaken mee doet regelmatig. Dit wordt bijzonder gewaardeerd. Dit geldt ook voor de speciaalzaken. Tast de behoeften van de speciaalzaken af en praat met de eigenaar over de kansen die hij ziet op de markt en koppel die terug aan de groothandelaar waar je zaken mee doet. De eigenaar van de kaasspecialzaak staat het dichtst bij de consument. Zorg dat je voeling hebt met de winkelier die de kazen moet verkopen aan de consument.” 

Meer algemene succesfactoren zijn goede kennis van de Franse taal en kennis van de Franse cultuur. “Wie zaken wil doen, moet geduld hebben. Fransen komen nogal eens nonchalant over.” Van belang is ook te weten dat kaasspeciaalzaken exclusiviteit wil. “De kazen die je levert aan kaasspecialisten lever je liever niet aan supermarkten, want dan laat de consument deze kazen in de kaasspeciaalzaak liggen.” Nog een tip: “Blijf geloven in je kwaliteitsproduct en hou voldoende marge.” 

Lees ook:
Zuivelmerken groeien in waarde tijdens Covid-19-pandemie
De zuivelmerken zijn gegroeid in waarde tijdens de Covid-19-pandemie. Nestlé is het belangrijkste foodmerk met de meeste waarde, nog voor PepsiCo en The Coca-Cola Company.