Plus-klant krijgt biologische melk voor gangbare prijs
In de Plus-supermarkten is de dagverse melk en yoghurt van het huismerk vanaf deze zomer standaard biologisch. Consumenten betalen daar niets extra’s voor, terwijl leveranciers een biologische melkprijs ontvangen. “Om de vraag te stimuleren moet je barrières doorbreken.”
Tekst: Bert Kleiboer
De melk van 1.000 koeien. Dat is volgens supermarktketen Plus het volume van de dagverse melk, karnemelk en yoghurt dat op jaarbasis in haar winkels onder huismerk wordt verkocht. Het gaat om ruim 7,8 miljoen liter. Deze wordt volledig ingevuld met biologische melk. Nu al zijn alle literpakken melk en karnemelk en de yoghurt standaard biologisch. In september volgen de halve liters. De supermarktketen koopt de biologische melk in via leverancierscoöperatie Eko-Holland.
Plus slaat tussensegment over
Plus is een supermarktformule van zelfstandige supermarktondernemers. Bij de coöperatieve organisatie zijn 229 supermarktondernemers aangesloten die in totaal 268 winkels hebben.
De keuze voor biologisch als standaard voor het huismerk is opmerkelijk. In de sector werken verschillende partijen met aparte melkstromen die ten opzichte van de standaard verdergaan in verduurzaming, maar laagdrempeliger zijn dan biologische landbouw. Voorbeelden zijn On the Way to Planet Proof of Goed voor Koe Natuur en Boer. Plus slaat voor zijn huismerk het tussensegment over.
Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht 8 2021.
Nog geen abonnee? Klik HIER en profiteer
het eerste jaar van maar liefst 25% korting.
Het grote voordeel van biologisch is dat het een internationaal erkend begrip is, stelt Sepha Smit, unitmanager Vers bij Plus Retail. “Het keurmerk bestaat al meer dan dertig jaar en de voorwaarden zijn vastgelegd in Europese wetgeving. Dat is voor de consument het duidelijkst. Je weet dat de hele keten is getraceerd en dat alles echt goed is geborgd. Het sluit bovendien aan bij de ambities die de Europese Commissie, die met de Farm to Fork-strategie de productie en verkoop van biologische voedingsmiddelen wil stimuleren.”
Zuivel van strategisch belang
Op termijn wil Plus een groot deel van zijn huismerkassortiment invullen met biologische producten. De supermarktformule spreekt van een ‘biologische routekaart’. Zuivel is daarbij van strategisch belang. “Uit internationaal onderzoek blijkt dat zuivel de categorie is waar consumenten het eerst mee pionieren als ze interesse hebben voor biologisch. Daarna komen groente, fruit en eieren, vervolgens de gele vetten en daarna de overige boodschappen.”
De klanten blijven voor de biologische melk van het huismerk dezelfde prijs betalen. Dat betekent dat Plus genoegen neemt met een kleinere marge, want de kostprijs van biologisch is hoger. “Om de vraag te stimuleren moet je barrières doorbreken”, zegt Smit. “Prijs is zo’n barrière. Dat blijkt uit allerlei onderzoeken. Consumenten zeggen wel dat ze een bepaalde voorkeur hebben, maar nemen vaak toch een ander besluit als ze voor het schap staan.”
‘Lichtgroene’ consument
Plus hoopt met deze stap succes te boeken bij de, zoals zij het noemt, ‘lichtgroene’ consument. “Er is een beperkte categorie consumenten die consequent biologisch kopen. Daarnaast bestaat een grote groep mensen die af en toe biologisch kopen. Die groep groeit; zeker in het afgelopen anderhalf jaar was dat merkbaar. Door de coronacrisis zijn mensen bewuster gaan consumeren. Daarom is het nu een goed moment voor deze stap.”
Signaal naar veehouders
Met het aanbieden van biologische melk voor een gangbare prijs wil de retailer ook een signaal afgeven aan de veehouderij. “Boeren die overwegen om te schakelen naar biologisch ervaren dit als een mentale steun. Wij willen laten zien dat we echt stappen willen zetten. Soms volg je de trend, soms wil je een keer je nek uitsteken.”
Melkveehouder Gerben Kool: ‘Bevestiging gunstige trend’
Plus presenteerde haar keuze voor biologisch als standaard voor huismerkzuivel op het melkveebedrijf dat Gerben Kool runt samen met zijn vrouw Lisa en zijn ouders. Dit bedrijf, de Adrianahoeve, ligt op het Landgoed Linschoten. Hier begonnen Gerbens ouders in 1985 met een bescheiden melkquotum (140.000 liter). Vrijwel vanaf het begin was het bedrijf biologisch. “De manier van werken sprak mijn vader aan en vanwege de hogere melkprijs per liter was het op dat moment economisch gezien ook het meest voor de hand liggend”, aldus Kool. Het familiebedrijf heeft zich in 35 jaar tijd stevig ontwikkeld. De veestapel nam toe van ongeveer dertig naar tweehonderd melkkoeien. De afzet van de melk loopt via coöperatie Eko-Holland. Kool is lid van het bestuur.
Wat vindt Kool van het feit dat Plus de biologische melk relatief goedkoop aanbiedt bij consumenten? “Ik zie het als een positief gebaar. Dit brengt biologische melk onder de aandacht van een grotere groep mensen en door de prijs niet te verhogen is de drempel voor de consument een stuk lager. Dat biedt kansen voor groei van de markt.”
“Eko-Holland ziet de markt voor biologische melk in Nederland positief in. Er zijn steeds meer signalen dat de markt zich verder ontwikkelt en de keuze van Plus is een bevestiging daarvan. In deze tijd, waarin de melkveesector onder druk staat, is dat goed nieuws.”
Is hij niet bang dat de lagere prijs voor de consument op termijn wordt doorberekend naar het melkgeld voor de boer? “Plus is commercieel genoeg om te zorgen voor hun eigen verdienmodel. Maar ik ben er niet bang voor dat ze ons onder druk zetten. Wij hebben de afspraken gemaakt op basis van vertrouwen. Het is de rol van Eko-Holland, als boerencoöperatie, om ervoor te zorgen dat we een eerlijke prijs kunnen vragen.”
Sepha Smit van Plus Retail verwijst naar eerdere voorbeelden van blijvende verduurzaming in het standaardassortiment, die volgens haar laten zien dat Plus een betrouwbare partner is. “We zijn in 2010 overgaan op volledig Fairtrade bananen en sinds 2012 verkopen we uitsluitend vrije-uitloopeieren met het Beter Leven keurmerk 2-sterren. Steeds heeft Plus de meerprijs zelf betaald.”