Meer huishoudens kopen (af en toe) biologisch

‹ Terug naar overzicht

Meer huishoudens kopen (af en toe) biologisch

Geplaatst op:

Meer huishoudens (95,1 procent) hebben in 2019 biologisch gekocht, zo blijkt uit nieuw GfK-onderzoek (2020) in opdracht van Bionext.

Met name de groep consumenten die af en toe voor biologisch kiest, koopt steeds vaker een dergelijk product. 

Vooral in supermarkt

De overgrote meerderheid (89 procent) koopt biologische producten in de supermarkt (Ruigrok, 2020). Slechts 14 procent van de huishoudens geeft aan dit vanuit imago-overwegingen te doen. Consumenten zien biologische producten met name als milieuvriendelijk (41 procent), diervriendelijk (40 procent) en puur, zonder onnodige toevoegingen (39 procent).

Prijs biologisch blijft barrière 

Ondanks dat de verkoop stijgt, blijft prijs de grootste barrière: 68 procent van de huishoudens geeft aan vaker biologisch te kopen als het goedkoper zou zijn. Het prijsverschil met niet-biologische producten is wel kleiner dan vijf jaar geleden (Consumentenbond, 2019). Toen waren biologische producten gemiddeld twee keer zo duur als niet-biologische en nu nog 1,75 keer. Biologische producten, met name seizoensproducten, zijn nu soms even duur of zelfs goedkoper dan A-merken.

Meer kennis over de voordelen van biologisch wordt in het Ruigrok-onderzoek als tweede reden genoemd om vaker biologisch te kopen. Als de voordelen van biologisch duidelijker zouden zijn, is de keuze gemakkelijker gemaakt.

Bio lekker voor je

bio lekker voor jeDe Europese campagne ‘Bio lekker voor je’ is speciaal in het leven geroepen om biokennis te delen. Het platform biedt content over hoe biologische voeding bijdraagt aan het klimaat, de bodem en dierenwelzijn. Tijdens de Overstapweken zijn er veel aanbiedingen, waardoor consumenten kennis kunnen maken met het biologische alternatief. In september zijn de volgende Overstapweken. 

Bionext

Brancheorganisatie Bionext verbindt alle Nederlandse biologische schakels, van boer tot consument. Bionext is tevens koepelorganisatie met de vertegenwoordiging van drie verenigingen: Biohuis (boeren en tuinders), BioNederland (producenten en handel) en de Biowinkelvereniging (biologische winkels).