Belgische boeren boos op AH vanwege lage melkprijs

‹ Terug naar overzicht

Belgische boeren boos op AH vanwege lage melkprijs

Geplaatst op:

Belgische landbouworganisaties protesteren tegen goedkope melk van Albert Heijn, meldt het Vlaams Infocentrum Land- en Tuinbouw Vilt. De retailer wil in zijn Belgische supermarkten stunten met halfvolle melk van AH Basic voor € 0,55 per literpak.

Belgische boeren AH melkprijsEen dergelijke afprijzing gaat in tegen de markt en is tegen de afspraken die zuivel en retail hebben gemaakt, zo reageren de boze landbouworganisaties. Daartoe behoren ook initiatieven op het gebied van duurzaamheid van melkveehouders en de zuivelindustrie. De sector wil daarmee tegemoet komen aan eisen van supermarkten en de wensen van consumenten. Het Algemeen Boerensyndicaat (ABS) en Boerenbond verwachten dan ook dat er ook oog is voor de economische duurzaamheid in de relatie producent-afnemer.

“Schandalig weinig en die prijs is niet te rijmen met alle indicatoren in de zuivelmarkt. De hete adem van anderen in de nek doet de marketeers van Albert Heijn dwalen”, reageerde de voorzitter van het Algemeen Boerensyndicaat, Hendrik Vandamme, via Twitter. Hij roept de zuivelverwerkers op om niet te zwichten voor de druk vanuit de retail. “Anders worden boeren weeral de pineut.”

Aandacht voor duurzaamheid

Ook Boerenbond reageert ontevreden op de prijsstunt van Albert Heijn: “Duurzaamheid is ook een volhoudbare prijsvorming bewaken met respect voor melkveehouders.” De eenzijdige focus op de prijs maakt beide landbouworganisaties boos omdat de aandacht voor duurzaamheid in zuivel stijgt. Zo presenteerde de Belgische zuivelsector presenteerde onlangs de nieuwste duurzaamheidsrapportering en boog Milcobel voor de vraag vanuit de retail naar meer gedifferentieerde melkstromen zoals weidemelk en Vlog-melk.

‘Stunten is niet duurzaam’

Sectorfederatie BCZ meldt vanuit de zuivelindustrie op Twitter dat dezelfde halfvolle melk in Nederland voor € 0,87 eurocent verkocht wordt door Albert Heijn. “Stunten met melk is niet duurzaam”, aldus BCZ.

Boerenbond heeft het over “bradeerprijzen” die druk zetten op de melkprijsvorming en dus ook op het inkomen van melkveehouders. “Albert Heijn en andere retailers zijn continu bezig met initiatieven rond duurzaamheid. Dat zou ook moeten betekenen een duurzame relatie opzetten met respect voor de melkveehouders.” Albert Heijn zegt in een reactie dat het bedrijf “naar de prijsevolutie en naar de grondstofprijsevolutie op de markt kijkt”.