Carrefour brengt Belgische Gouda in Kwaliteitsketen Carrefour
Supermarktorganisatie Carrefour België voegt in de Kwaliteitsketen Carrefour een derde Belgische kaas toe: Belgische Gouda.
De melk voor Belgische Gouda wordt bij coöperatie Milcobel tot kaas verwerkt en hier vervolgens acht weken gerijpt. Dit is langer dan de gangbare jonge Gouda die vier tot zes weken rijpt.
De melk voor de nieuwe kaas komt van vijftien boerderijen die nadruk leggen op dierenwelzijn en milieu met onder andere weidegang. De melkveehouders werden uit 2.300 melkveebedrijven geselecteerd op criteria als weidemelk, de regionale ligging en de aandacht voor dierenwelzijn. De koeien van deze boerderijen weiden en voeden zich met vers gras. Dit gebeurt minimaal 120 dagen in het seizoen tussen 1 mei en 31 oktober.
Belgische Gouda is – na Herve kaas gerijpt met abdijbier en Adbdijkaas semigeperst en semigekookt – de derde Belgische kaas in de Kwaliteitsketen Carrefour die in totaal twaalf kazen telt. De nieuwe kaas is in de Carrefour winkels verkrijgbaar als hele kaas bij de versafdeling, als verpakte plakjes kaas en in kaasblokjes bij afdeling traiteur. Het product is net als alle producten van de Kwaliteitsketen Carrefour verpakt in recyclebaar karton.
Kwaliteitsketen Carrefour
De Kwaliteitsketen Carrefour omvat afspraken over respect voor product en dier, respect voor de klant via de kwaliteit en respect voor de boer via een langdurig partnerschap en de prijs.
De Kwaliteitsketen Carrefour bestaat in België sinds 2000. Het concept garandeert duurzame overeenkomsten met producenten om hun vakkennis en de kwaliteit van hun producten te benadrukken terwijl er tegelijkertijd wordt gelet op milieu en dierenwelzijn. Dit wordt opgevolgd via een strenge procedure.
In de Kwaliteitsketen Carrefour zitten meer dan dertig producten van Belgische oorsprong en meer dan honderd versproducten van internationale origine, waaronder brood, fruit, groenten, vlees en vis.
Respectvolle afspraken
Met het maken van respectvolle afspraken tussen de boeren, de producent en milieuorganisaties binnen de Kwaliteitsketen Carrefour komt de formule tegemoet aan Actie 6 van Act For Food, haar programma met concrete acties om iedereen beter laten te eten. De ambitie van Carrefour is leider te worden op het gebied van de voedseltransitie voor iedereen.