Carrefour brengt melk uit blockchain

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Carrefour zet in haar winkels in Frankrijk sinds kort melk met Food Trust-blockchaintechnologie in de schappen. Het gaat om volle melk van huismerk Carrefour Quality Line die een QR-code op de verpakking draagt.

De consument kan via die code met zijn smartphone informatie vinden over de melkveehouders van wie de melk van de koeien dieren is geleverd, over het veevoeder – afhankelijk van het seizoen, over de eisen waaraan ze moeten voldoen, over de verwerking en verpakking van de melk tot en met de datum van plaatsen in de supermarkten.

Gmo-vrije voeders

De melkketen van Carrefour is opgezet samen met de expertise van de melkveehouderij van Gillot Dairy met dieren uit een straal van 30 km van de zuivelfabriek. De koeien worden gevoerd met gmo-vrije voeders en gefokt op bedrijven van bescheiden omvang met aandacht voor dierenwelzijn.
Carrefour brengt al groenten en fruit en kip met Food Trust in de winkels. De Franse retailer gebruikt het blockchainnetwerk nu voor enkele huismerkproducten maar zal in de komende jaren alle eigen merkproducten op het platform zetten.
Hele keten transparant
Food Trust werd afgelopen najaar gelanceerd door IBM. Het concern werkt hierin samen met internationale foodondernemingen waaronder retailers als Walmart en Kroger en leveranciers als Unilever, Nestlé en Dole Food. Met het platform kunnen voedselproducten via blockchaintechnologie door de hele keten worden gevolgd.

Blockchaintechnologie

Blockchaintechnologie geeft consumenten volledige traceerbaarheid van producten. Zij kunnen met hun smartphones een QR-code op het etiket scannen en vervolgens een interface openen. Deze informeert hen over de route die het product heeft afgelegd – van de herkomst van het land of de stal tot en met de datum waarop het product in de winkel werd gezet.