Nieuwe app verbindt kaasboerderij met winkel

‹ Terug naar overzicht

Nieuwe app verbindt kaasboerderij met winkel

Geplaatst op:

Kaasmerk Matec in Leiden heeft een app ontwikkeld waarmee de kaasmaker zijn voorraad kan beheren en eventueel online kan linken met de kaaswinkel. Ook verbinden met de consument is een optie.

 

Tekst: Ria Besseling

 

Kaasapp Matec

De pilot die Kaasmerk Matec hield bij zes kaasboerderijen wordt binnenkort afgesloten. Dan wordt ook de naam van app bekendgemaakt. Hij is per 1 januari beschikbaar. “De nieuwe app werkt op basis van de huidige unieke code met cijfers en letters op het kaasmerk. Deze wordt eventueel uitgebreid zodat deze kan worden gescand”, legt Kaasmerk Matec-directeur Jos Putker uit.

“De code kan worden ingetikt op de eigen smartphone en tablet of kan worden gescand met de scanner. Bij series wordt de eerste en laatste code van de serie ingevoerd en de hele serie wordt in het voorraadsysteem vastgelegd.”

De app geeft de kaasproducent overzicht en inzicht in zijn bedrijfsvoering qua productieplanning, voorraadbeheer en verkopen. De app houdt zowel de verkoop aan grotere klanten zoals handelaren en winkelketens als via de eigen winkel bij en maakt deze inzichtelijk. Ook kan de app aan het eigen boekhoudpakket worden gekoppeld.

Direct na het opleggen

Het kaasmerk kan direct na het opleggen van de kaas in de app worden geregistreerd. Die koppelt de code aan soort en gewicht van de kaas en legt de productiedatum vast. Wanneer de kaas van de boerderij naar de afnemer gaat, voert de kaasmaker de code nogmaals in of scant deze.

Deze code of serie wordt dan aan die afnemer gekoppeld of als ‘verkocht via de eigen winkel’ geregistreerd. In een dashboard, te openen op de eigen tablet of pc, houdt de kaasmaker het overzicht over de bedrijfsvoering, zoals voorraad, bijzonderheden, kwaliteit en dergelijke.

Het nummer wordt steeds gekoppeld aan een specifieke kaas: bijvoorbeeld kruidenkaas met gewicht 2 kg. De app wordt namelijk vooraf ingevuld met alle informatie over het assortiment, type kaas, gewicht en dergelijke.

Info over kwaliteit

De kaasmaker kan tevens kwaliteitsinformatie vastleggen, zoals het gebruikte batchnummer en type zuursel, de hoeveelheid melk en specifieke omstandigheden in de kaasmakerij. Hij kan deze gegevens later gemakkelijk terugvinden. Is iets van een specifieke kaas niet bekend, dan tikt de kaasboer het nummer in of hij scant de datamatrix. Het systeem geeft vervolgens de benodigde informatie over de kaas, productiedatum, gebruikt zuursel en dergelijke.

Ook een inspectie van het COKZ kan makkelijker verlopen; de kaasproducent heeft alle vereiste informatie met een paar muisklikken beschikbaar. Een recall is eveneens eenvoudig: op het scherm is direct zichtbaar aan welke afnemer welke kaas is verkocht.

Meer aansluitmogelijkheden

De app ofwel het digitale kaasboek, zoals Putker het noemt, heeft meer aansluitmogelijkheden. De kaasproducent kan zijn kaasnummers op de nieuwe website www.checkyourcheese.com activeren. Voert de winkelverkoper of consument het nummer van het kaasmerk in op deze site, dan verschijnt via een link informatie over de kaas die de kaasproducent wil laten zien. Dat kan productinformatie van de kaas zelf zijn of de herkomst of de site van de kaasboerderij.

Die gegevens zijn ook beschikbaar na het portioneren van de kaas; de barcode op de sticker op het stuk kaas kan worden gekoppeld aan de code van het betreffende kaasmerk van de hele kaas.

De kaasmaker kan ook een website opzetten met alle informatie over zijn boerderij, de kaas, zijn assortiment, de route en overige verkooppunten van deze kaas. Ook koppelen met een webcam in de kaasmakerij, net als promotie, is mogelijk met de app.

 

Theo Dekker, Utopiahoeve: ‘App als track & trace inzetten’

Theo Dekker van boerengeitenkaasboerderij Utopia in Schagerburg, voorzitter van de Bond van Boerderij Zuivelbereiders, is een van de deelnemende kaasmakers aan de pilot met de app.

Hij werkt met de app sinds april. ”Wij gebruiken het als een track & trace-systeem voor alle productgegevens van de kaas zoals productiedatum en verwerkte ingrediënten. Na het scannen van de code of invoeren op laptop of tablet wordt alle informatie zichtbaar”, vertelt Dekker.

Een kanttekening: “Voor het uitlezen van de code blijft belangrijk dat kaasmakers er rekening mee houden dat kaas een natuurproduct is dat kan uitdrogen en verkleuren. Uitlezen gaat daardoor niet altijd even gemakkelijk. Maar de kaas heeft naast die datacode ook een uniek nummer met vier cijfers dat ook zonder scanner, dus handmatig is in te voeren.”

De Utopiahoeve gebruikt de QR-datamatrixcode voor de consument nog niet, net als gegevens naar de afnemers over herkomst en informatie van de kaasboerderij. “Dat is in de toekomst wel de bedoeling van de Bond van Boerderij Zuivelbereiders. We willen het systeem gaan inzetten om de herkomst en kwaliteit van de echte boerenkaas te waarborgen”, aldus Dekker.

Dit artikel is verschenen in ZuivelZicht X 2018. Meer vaknieuws over de Nederlandse en Belgische zuivelindustrie? Klik HIER voor een abonnement op ZuivelZicht.