Omzet duurzame voeding met keurmerk verdubbelt

‹ Terug naar overzicht

Omzet duurzame voeding met keurmerk verdubbelt

Geplaatst op:

De omzet van duurzame voeding met keurmerk is sinds 2014 meer dan verdubbeld. Werd er vijf jaar geleden € 1,9 miljard besteed aan duurzamere keurmerkproducten, vorig jaar was dit gestegen tot ruim € 4,1 miljard. Dit blijkt uit cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

Duurzame voeding met keurmerkHet Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming voor onder andere zuivelproducten is het grootste keurmerk met inmiddels ruim € 1,8 miljard omzet. Dit keurmerk realiseerde vorig jaar de grootste groei (+25 procent en +€ 364 miljoen).

Groei zet door

De groei in keurmerken zal doorzetten; in steeds meer productgroepen worden keurmerken de standaard. Zuivel kreeg eind vorig jaar ook het nieuwe keurmerk On the way to PlanetProof.

De verkoop in supermarkten van voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid was vorig jaar fors met 16 procent ofwel bijna € 600 miljoen. Hiermee groeien de keurmerken veel sterker dan de totale markt die in 2018 met 3,5 procent toenam. Het aandeel is inmiddels opgelopen tot 17 procent. De Nederlandse consument koopt steeds vaker voeding met een herkenbaar keurmerk en daarmee een geborgde prestatie op het gebied van duurzaamheid. De aandelen van producten met een keurmerk zijn het grootst binnen vis, eieren en vleeswaren waarin respectievelijk 70, 67 en 41 procent.

Monitor Keurmerken Retail

Onderzoeksbureau IRI werkt aan de Monitor Keurmerken Retail samen met ASC, Bionext, COV, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Milieukeur. In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl.