Omzet zuivel met keurmerk steeg het sterkst
De omzet van voeding met een keurmerk in de supermarkt groeide vorig jaar opnieuw fors, blijkt uit de nieuwste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. De categorie zuivel liet de hoogste groei zien (+125 procent).
Het Beter Leven-keurmerk blijft met een aandeel van 25 procent met afstand het grootste in de supermarkt. Biologisch toont een iets lagere groei (+5 procent). Het keurmerk On the way to PlanetProof heeft de omzet ruim vertienvoudigd, vooral door de groei in de groep zuivel. On the way to PlanetProof breidde het assortiment zuivelproducten een jaar geleden sterk uit.
Monitor Keurmerken Retail
IRI werkt samen aan de Monitor Keurmerken Retail met ASC, Bionext, COV, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Milieukeur. In de Monitor Keurmerken Retail zijn de volgende keurmerken opgenomen: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ voor alle supermarkten behalve Aldi en Lidl. Er is een keuze gemaakt voor deze onafhankelijk geborgde keurmerken. De weergegeven cijfers zijn exclusief de duurzamere programma’s van sectoren en/of winkelformules zoals bv. Duurzame Zuivel keten.