Onderzoek Agrifirm: consument weet niet wat de boer verdient

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

De consument weet niet wat de boer verdient; van de 12.700 Nederlandse respondenten overschat bijna de helft de inkomsten van de boer. Dat blijkt uit onderzoek van Agrifirm naar de prijsbewustheid van de Nederlandse consument.

Dick Hordijk, ceo van Royal Agrifirm Group.

Met de campagne Gebruik je boerenverstand wil Agrifirm de Nederlandse boeren helpen om de consument meer inzicht te geven in de inkomstenverdeling in de voedselketen. Daaruit is gebleken dat de prijs die de boer ontvangt voor zijn producten, te hoog wordt inschat door Nederland. Voor het onderzoek zijn de opbrengstschattingen voor de boer van boerenkaas en verder onder meer  aardappelen, kip, peren en bloemkool opgevraagd. Er is bewust gekozen voor een serie producten die in alle supermarkten verkrijgbaar zijn en er is rekening gehouden met gemiddelde marktprijs voor de boer van een heel jaar om zogenaamde seizoensinvloeden op te vangen. Geografisch bleken er geen verschillen voor de consument. Zowel in de Randstad als in landelijke gebieden in Nederland waren dezelfde misvattingen zichtbaar. Ook leeftijdscategorie lijkt geen impact te hebben op de prijsperceptie. Wat opvalt in het onderzoek is dat vrouwen de inkomsten van de boer significant hoger inschatten dan in werkelijkheid het geval is. Vrouwen zaten er gemiddeld 56 procent naast, bij mannen was dat gemiddeld 39 procent.

Agrifirm: beter verdienvermogen noodzakelijk

De Nederlandse overheid en consumenten stellen steeds meer eisen aan Nederlandse boeren. Structurele maatregelen op het vlak van duurzaamheid en dierenwelzijn worden continu aangescherpt, terwijl de beloning voor deze investeringen van de boeren al jaren amper gestegen is. Denk bijvoorbeeld aan weidegang van de koeien, meer hokruimte voor de varkens en restricties op het gebruik van meststoffen. Om te kunnen investeren in een blijvende verduurzaming van de agrarische sector is een beter verdienvermogen voor de boer noodzakelijk aldus Agrifirm in het bericht. De Nederlandse consument betaalt ten opzichte van andere West-Europese landen een relatief lage prijs voor haar boodschappen, maar overschat welk deel van de voedselprijs naar de boer gaat. (Bron: CBS 2018).

Gebruik je boerenverstand: waardering vergroten

“Agrifirm is gestart met deze campagne om mensen ervan bewust te maken dat we een enorme druk leggen op onze boeren en telers met alle eisen die we stellen aan ons voedsel”, zegt Dick Hordijk, ceo van Royal Agrifirm Group. “Door deze campagne en het onderzoek krijgt de consument een beter inzicht in de voedselketen en willen we de waardering voor voedsel van Nederlandse bodem vergroten.” Het vervolg van de campagne Gebruik je boerenverstand laat zien hoe boeren in Nederland voedsel produceren en wat zij doen aan thema’s als biodiversiteit, dierenwelzijn en voedselkwaliteit. De afgelopen jaren hebben Nederlandse boeren enorm veel geïnvesteerd in bijvoorbeeld dierenwelzijn en verduurzaming, terwijl de prijs die ze voor hun producten krijgen amper is gestegen. Nu en in de toekomst zullen er alleen maar strengere maatregelen worden opgelegd. Boeren en telers kunnen en willen daar aan voldoen, mits ze een correcte prijs krijgen voor hun producten.”

Informatie: www.gebruikjeboerenverstand.nl.