Onderzoek: Vlamingen kunnen niet zonder zuivel

‹ Terug naar overzicht

Onderzoek: Vlamingen kunnen niet zonder zuivel

Geplaatst op:

Vlamingen kunnen niet zonder zuivel, blijkt uit een rondvraag van Vlam (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing) bij zeshonderd Vlaamse consumenten.

Vlamingen kennen gemiddeld 3,8 ‘melkmomenten’ per dag. Vooral bak- en smeerboter, melk bij de koffie, kaas en yoghurt zijn populair. De drie meest favoriete zuiveltoepassingen zijn kaas, yoghurt en roomijs. De millennials in Vlaanderen gebruiken wat minder vaak zuivel – gemiddeld 3,3 keer per dag – maar kiezen dan naar verhouding wel vaker voor melk (al dan niet gearomatiseerd), kant-en-klare zuiveldesserts, roomijs en (zure) room.

Iedere dag zuivel bij Vlamingen

Negen van de tien Vlamingen gebruiken iedere dag zuivel, blijkt uit het onderzoek van Vlam. 80 procent van de Vlamingen vindt dat melkproducten prima passen in een gezond voedingspatroon. Voor 88 procent van de Vlamingen is zuivel onderdeel van de  eetcultuur en voor 85 procent zal dat ook zo blijven. Ook millennials (72%)  zeggen moeilijk zonder zuivel te kunnen. Volgens 7 procent van hen moet veganisme de norm worden.

Meer aandacht voor gezondheid dan milieu

De Vlaamse consument heeft meer aandacht voor de gezondheidsaspecten van voeding (70 procent) dan voor het land van oorsprong (44 procent) of de impact op het milieu (41 procent). Wat zuivelproducten betreft, verkiest 60 procent Belgische producten, maar let 38 procent hierop bij aankoop. Ouderen hechten meer belang aan herkomst en milieuvriendelijkheid dan millennials. Die laatsten vinden dierenwelzijn wel belangrijker dan  de oudere generatie.

Kennis zuivel en gezondheid 

Uit de peiling blijkt ook dat het mager is gesteld met de kennis over zuivel en gezondheid. Zo’n 40 procent van de ondervraagde Vlamingen weet niet dat melk niet kan worden door meer groenten en fruit te eten. En 60 procent ziet in plantaardige drinks onterecht een volwaardig vervanger van melk. De voedingswaarde van zuivel wordt doorgaans juist ingeschat, net als het voordeel van melkproducten voor de botgezondheid.

Campagne ‘Geniet van melk’ 

Vlam is vorige maand gestart met haar tweede melkcampagne. Met deze campagne – ‘Geniet van elk moment. Geniet van melk’ – wil het centrum Vlaamse consumenten tussen twintig en 35 jaar aansporen om melk en melkproducten te consumeren.