Zuivel en kaas winnaars op het menu van Belg

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

De Belgische consument kiest, nu hij thuis is en vaker traditionele maaltijden kookt, ook vaker voor lokale producten. Zuivel en kaas van lokale herkomst blijken een van de winnaars op zijn menu.

Belgen winkelen minder vaak, maar kopen dan wel meer. Zuivel kent sinds 9 maart een wekelijkse volumestijging van gemiddeld 20 procent in de aankopen. Belgen kiezen verder vaker voor boterhammen met sneetjes kaas, smeerkaas of boter. Het zijn producten die vaker thuis worden gebruikt. Dit meldt VLAM op basis van verschillende studies in opdracht van VLAM door onderzoeksbureau InSites Consulting, iVox en GfK.

Kiezen voor lokaal

De Belgische klant voelt zich solidair met de boeren en winkeliers die hem voorzien van lekker eten. Zo’n 76 procent van de ondervraagden zegt het belangrijk te vinden om tijdens de crisis zoveel mogelijk de lokale ondernemers te steunen. Tachtig procent zegt dat de landbouwsector respect verdient voor de manier waarop deze tijdens de crisis blijft zorgen voor het voedsel.  Rond 60 procent zegt zich nu (nog) meer bewust te zijn van het belang van een sterke eigen landbouwsector. Verder geeft 33 procent aan nu meer belang te hechten aan de lokale herkomst van voeding.