A-Ware en Deltamilk breiden samenwerking met Albert Heijn uit

‹ Terug naar overzicht

A-Ware en Deltamilk breiden samenwerking met Albert Heijn uit

Geplaatst op:

A-Ware en Deltamilk versterken de samenwerking met Albert Heijn: het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma wordt uitgebreid met ongeveer 150 melkveehouders die melk gaan leveren voor kaas en zuivel van het eigen merk Zaanse Hoeve van Albert Heijn.

De ongeveer 150 nieuwe melkveehouders van A-Ware en Deltamilk die gaan leveren aan Albert Heijn nemen uiterlijk in 2022 deel aan het programma. De eerste melkveehouders stromen aan het einde van dit jaar in. Albert Heijn wil het Beter voor-programma uitbreiden naar dagverse Hollandse eet- en drinkzuivel en kaas die straks in de winkel ligt onder eigen merk Zaanse Hoeve.
Met de uitbreiding van de samenwerking werkt Albert Heijn aan de verdere verduurzaming en uitbreiding van het zuivel- en kaasschap via het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma. De nieuwe groep van ongeveer 150 melkveehouders die melk voor Zaanse Hoeve-producten levert, zet nu de eerste stappen in het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma en ontvangt hiervoor 3 cent per liter melk bovenop de prijs van weidemelk. Op termijn groeit dit naar 5 cent per liter. In het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma wordt gewerkt met onbepaalde termijn contracten.

450 melkveehouders van Aware en Deltamilk voor Albert Heijn

Royal A-ware en Albert Heijn ontwikkelden in 2017 het Beter voor Koe, Natuur & Boer- programma om via een gesloten en daarmee transparante productieketen zuivel en kaas onder het AH merk verder te verduurzamen. Voor de extra inspanning die melkveehouders doen, betaalt Albert Heijn de boeren extra. Royal A-ware leverde in de zomer van 2018 de eerste duurzame zuivel aan Albert Heijn.
Inmiddels leveren zo’n 300 melkveehouders de melk die exclusief tot kaas en zuivelproducten voor Albert Heijn wordt verwerkt. Het gaat momenteel om de Hollandse kaas en zuivelproducten die worden verkocht onder het AH merk zoals melk, karnemelk, yoghurt, Goudse kaas en Zaanlander kaas. In de komende tijd gaat het om 450 deelnemende melkveehouders.

Verder verduurzamen

Constantijn Ninck Blok, directeur Vers bij Albert Heijn: “Met de uitbreiding van het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma zetten we een volgende stap in het versterken van onze versketens. We werken al jaren samen met onze partners en leggen de lat hoog als het gaat om versheid, kwaliteit en duurzaamheid. Voor de extra inspanning die daarvoor nodig is, betalen wij de boeren en telers extra. Dat biedt hen zekerheid en continuïteit zodat ze kunnen investeren in hun bedrijven en zo verdient iedereen in de keten een eerlijke boterham, nu en in de toekomst.”
Robert van Ballegooijen, COO bij Royal A-ware: “Mooi om te zien dat als vervolg op de eerdere succesvolle samenwerking met onze melkveehouders in het Beter Voor Koe, Natuur & Boer-programma, Albert Heijn nu opnieuw een grote stap zet in verdere verduurzaming van het kaas- en zuivelschap. Dat dit gepaard gaat met een verbetering van het verdienmodel van de melkveehouder past volledig in onze visie dat melkveehouders moeten worden beloond voor de extra inspanningen. Hiermee geeft Albert Heijn opnieuw invulling aan haar rol als voortrekker in de Nederlandse retail.”

Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma

Met de boeren die meedoen aan het programma maken de ketenpartners afspraken over de samenwerking op het gebied van de dieren, de natuur en de boer zoals:
Koe: Het aantal koeien is in balans met het aantal hectares grasland. Dit houdt in dat er maximaal 2,5 koe per hectare gras is en de koeien hoofdzakelijk gras te eten krijgen. Daarnaast is er in de stal extra aandacht voor het comfort van de koeien. Zo is er voor iedere koe een zacht ligbed beschikbaar, zijn er massageborstels in de ruime stal en is er extra aandacht voor de gezondheid en het welzijn van kalfjes.
Natuur: Wat betreft natuur wordt er gewerkt aan het bevorderen van de biodiversiteit. Zo worden percelen ingezaaid met kruiden en grasklaver en er worden insectenhotels geplaatst.
Boer: In ieder Beter voor-programma vormt een gezond verdienmodel en een lange termijn relatie voor alle partijen de basis. Voor de extra inspanningen krijgen deze melkveehouders bij de instap een premie van 3 ct. per liter bovenop de prijs van weidemelk. Op termijn groeit dit naar 5 ct. per liter boven de prijs van weidemelk.