Arla Foods Nederland heeft sterk jaar achter de rug

‹ Terug naar overzicht

Arla Foods Nederland heeft sterk jaar achter de rug

Geplaatst op:

Met een volumegroei van 8,4 procent in strategische merken was ook 2021 voor Arla Foods Nederland een sterk jaar. Arla biologisch, Arla Lactofree, Arla skyr, Melkunie Breaker en Melkunie Protein, Lurpak, Starbucks en Apetina zorgden voor een groei in omzet.

Foto: Arla Foods

Het marktaandeel van Arla Foods Nederland, marktleider in biologische zuivel, lactosevrije zuivel en ijskoffie, groeide in het Nederlandse supermarktkanaal van 9,9 procent in 2020 naar 10,9 procent in 2021. 

Groei Arla Foods Nederland

Met het oog op de aanhoudende groei, is Arla Foods Nederland op zoek naar leden-melkveehouders die weidemelk aan de zuivelcoöperatie kunnen leveren. Daarnaast opende de zuivelcoöperatie een warehouse in Geldermalsen. Vanuit dit tweede warehouse bedient zij de komende jaren een aantal van haar klanten voor een gedeelte van haar assortiment.

De omzet van moedermerk Arla groeide in 2021 met 13,1 procent ten opzichte van 2020, gedreven door positieve ontwikkelingen van alle submerken: Arla biologisch: +6 procent, Arla skyr +29,4 procent en Arla Lactofree +12,0 procent.

Klimaatneutrale zuivel

Begin 2021 bracht Arla Foods Nederland met de introductie van Arla biologisch klimaatneutraal de eerste klimaatneutrale zuivel op de Nederlandse markt. Ook Melkunie-concepten Protein en Breaker kenden een omzetgroei: respectievelijk 18,8 en 40,1 procent, waardoor de omzet van het merk Melkunie (waaronder ook dagverse melk, yoghurt en vla) met 5,8 procent toenam. De omzet van Starbucks steeg met 26,9 procent ten opzichte van 2020, Lurpak groeide met 42,4 procent in vergelijking met vorig jaar.

Onlineomzet dagverse zuivel 

Online heeft Arla Foods Nederland in 2021 een forse omzetgroei behaald in dagverse zuivel. Ten opzichte van 2020 groeide de activiteiten met ruim 50 procent.

Hiermee is Arla Foods Nederland een van de snelste groeiers binnen online van FMCG (fast moving consumer goods). De merken Arla, Melkunie, Starbucks en Lurpak sluiten volgens de coöperatie goed aan bij de onlineshopper en er wordt intensief samengewerkt met e-commerceklanten. 

België en Frankrijk

Ook Arla Foods België en Frankrijk realiseerden omzetgroei, voornamelijk gedreven door het merk Arla in België en Arla Pro in Frankrijk. De omzet in het marktcluster Nederland, België en Frankrijk bedroeg € 360 miljoen in 2021 tegenover € 336 miljoen in 2020. De volumegroei van de strategische merken in Nederland, België en Frankrijk bedroeg 8,4 procent. 

Wereldwijd

Ook wereldwijd groeide Arla Foods het afgelopen jaar. De groepsomzet steeg naar € 11,2 miljard tegenover € 10,6 miljard in 2020 en 10,5 miljard euro in 2019. Dit kwam voornamelijk door een groei van de strategische merkomzet van 4,5 procent ten opzichte van 7,0 procent in 2021. 

Arla Foods’ prestatieprijs, die gebruikt wordt om de waarde te meten die Arla Foods per kilogram melk creëert, steeg in 2021 ten opzichte van 2020. Aan het eind van het jaar kwam de gemiddelde melkafnameprijs voor 2021 uit op 39,7 eurocent per kilo melk, tegenover 36,5 eurocent per kilo melk in 2020.

Verwachtingen 2022

Arla Foods verwacht dat inflatie en volatiliteit tot ver in 2022 impact zullen hebben op haar activiteiten. Het concern verwacht een vertraging van de merkgroei. De verwachte groepsomzet ligt tussen de € 11,8 en € 12,4 miljard in 2022. Het verwachte nettowinstaandeel ligt tussen de 2,8 procent en 3,2 procent. 

Dit jaar zet de zuivelcoöperatie in op verdere groei van biologische zuivel en op verduurzaming van de hele keten door zich onder andere te richten op reductie van broeikasgassen op zowel boerderijniveau als binnen de bedrijfsactiviteiten. Ook focust Arla Foods Nederland op de groei van e-commerce en kanaalontwikkeling.