Arla Foods opent uitbreiding grootste productielocatie Pronsfeld

‹ Terug naar overzicht

Arla Foods opent uitbreiding grootste productielocatie Pronsfeld

Geplaatst op:

Arla Foods heeft officieel een nieuwe productievestiging geopend bij haar zuivelfabriek in Pronsfeld in Duitsland. De uitbreiding van de locatie bij de grootste zuivelfabriek van Arla is de grootste investering in zuivel tot nu toe voor de coöperatie. 

Foto: Arla Foods

De nieuwe fabriek vormt voor Arla een belangrijke stimulans om te voldoen aan de groeiende internationale vraag naar duurzame, betaalbare en voedzame zuivelproducten. 

Grootste productielocatie Arla Foods

De productievestiging in Pronsfeld heeft een totale oppervlakte van zo’n 55 hectare. Het is de grootste productielocatie van Arla ter wereld en een van de grootste melkfabrieken in Europa. Er werken ongeveer 1.000 medewerkers. De melk is afkomstig van Arla-melkveehouders in Rijnland-Palts, Noordrijn-Westfalen, Luxemburg en België. 

Vorig jaar werd er ongeveer 1,5 miljard kilogram melk verwerkt tot houdbare zuivelproducten als consumptiemelk, room, gemengde melkdranken, gecondenseerde melk, zure room, melkpoeder en boter. De faciliteit produceert bovendien producten voor business-to-business voor de voedingsindustrie, die bijvoorbeeld melkpoeder verwerkt tot chocolade of gebak.

De fabriek in Pronsfeld is voor Arla een belangrijke locatie voor de internationale activiteiten van de Arla Group. De zuivelcoöperatie exporteert wereldwijd naar ongeveer zeventig landen, waaronder China, Koeweit en de Maldiven. 

Nieuwe droogtoren voor melkpoeder

Arla  heeft in de bouwperiode van drie jaar in totaal € 190 miljoen geïnvesteerd in de uitbreiding van de fabriek. Hier wordt straks onder andere meer melkpoeder geproduceerd in een nieuwe droogtoren van 51 meter hoog. De capaciteit ligt rond de jaarlijks 685 miljoen kilo melk, waarvan circa  90.000 ton melkpoeder is. Dat wordt op de markt gebracht onder merknamen als Arla Dano.

De nieuwe locatie geeft ruimte aan de verwachte jaarlijkse volumegroei van 5 tot 7 procent in de internationale activiteiten van de zuivelcoöperatie en is in lijn met Future26, de vijfjarenstrategie die Arla onlangs lanceerde.

“Als onderdeel van Future26 zullen we onze activiteiten versterken en uitbreiden in internationale markten zoals het Midden-Oosten, West-Afrika en Zuidoost-Azië, waar de vraag naar betaalbare, voedzame zuivelproducten groter is dan de lokale productie en het lokale aanbod”, vertelt Arla-ceo Peder Tuborgh. “Als de grootste Arla-zuivelfabriek ter wereld met een sterke exportactiviteit krijgt de nieuwe productievestiging in Pronsfeld een nog grotere plaats in de groeistrategie van onze onderneming.”

Groei vasthouden 

Arla Foods wil met zijn merken en duurzaamheidsstrategie de groei vasthouden. Smaak, betaalbaarheid en duurzaamheid zijn de succesfactoren, zegt managing director Mark Boot, sinds augustus vorig jaar managing director van het cluster Nederland, België, Frankrijk. 

Arla kwam in 2009 naar Nederland met de overname van de productielocatie in Nijkerk en een aantal merken, waaronder Melkunie. Het marktaandeel van Arla Foods in het Nederlandse supermarktkanaal was in 2021 gegroeid naar 10,9 procent; in 2020 was het nog 9,9 procent.