Belgen laten verkoopcijfers zuivelproducten stijgen
Huishoudens in België kochten tussen 1 juli 2020 en 30 juni 2021 voor € 3,13 miljard aan zuivelproducten. Dat is 5 procent meer in vergelijking met een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam).

Consumptiemelk is in volume de belangrijkste zuivelcategorie met een volumeaandeel van 53,5 procent. Kaas is in bestedingen de belangrijkste zuivelcategorie met een marktaandeel van 46,3 procent. In kaas was ook de groei in bestedingen het grootst.
Thuisverbruik zuivel
Ook bij de andere zuivelproducten, zoals yoghurt, room en verse desserts, kende het thuisverbruik volgens Vlam een toename. Voor boter en ijs was er een stabilisatie na de sterke stijging van de bestedingen in de periode van 1 juli 2019 en 30 juni 2020.
Zachte kazen
Het thuisverbruik van kaas nam nog eens met 4,9 procent toe, na een groei met 8 procent in de vorige periode. Vooral de zachte kazen doen het goed in België, met een stijging van het volumeaandeel van 19,8 naar 21,1 procent. Ook de Belgische kazen kennen een groei, maar minder sterk dan die van de totale kaasmarkt. In Vlaanderen ligt dit aandeel van de Belgische kazen hoger en bleef dit op een marktaandeel van 20 procent.
Belgische melk sterk
Na de stijging in het thuisverbruik van consumptiemelk in de periode juli 2019-juni 2020 met 5 procent was er in vergelijkbare periode een jaar later een verdere stijging met 1,6 procent tot 45,4 liter per hoofd van de bevolking. De Belgische merken doen het binnen consumptiemelk sinds de coronacrisis in verhouding goed. Het volumeaandeel van biologische melk nam in twee jaar toe tot 3,2 procent. Het aandeel van consumptiemelk ten opzichte van melkvervangers daalt jaarlijks licht en bedraagt nu 90,3 procent.