Belgische kaas onder de aandacht in campagne Vlam

‹ Terug naar overzicht

Belgische kaas onder de aandacht in campagne Vlam

Geplaatst op:

Vlam heeft een nieuwe kaascampagne gelanceerd met als slogan ‘Onze kleine momenten. Gróóts met kazen van bij ons’. De campagne die wordt gevoerd op tv, online en op de verkooppunten, geeft aan dat Belgische kaas van de dagelijkse kaasmomentjes kleine genietmomentjes maakt. 

De tv-spot van de campagne brengt alledaagse kaasmomentjes in beeld met klassiekers als een croque na een voetbalwedstrijd, een portie gemengd op een terrastafeltje van een wielercafé, een pistolet met kaas op een zondagmorgen en een bruine boterham met kaas in de lunchtrommel. 

Eerste campagneperiode Belgische kaas

De eerste campagneperiode loopt van 5 tot 25 oktober, de tweede van 9 tot 22 november. De spot is te zien op de zenders één, VTM 1, VTM 2, VTM 3, VTM 4, Vier, Vijf, Zes, Discovery Channel en TLC. Korte versies die telkens focussen op één kaasmoment worden online ingezet. Berichten op sociale media versterken de campagne.

Affiches van de verschillende kaasmomenten bij winkels van Carrefour, Delhaize en Colruyt en instore-radiospots zorgen ervoor dat de campagne ook op de verkooppunten leeft.

Belgen zijn kaasliefhebbers

Kaas is een klassieker in de voeding van de Belg. Belgen zijn Europees gezien gemiddelde kaaseters met een thuisverbruik van ongeveer 12 kilo per capita. In 2019 was dit 11,5 kilo per capita. De voorkeur gaat uit naar harde kazen, goed voor 53 procent van het gekochte volume. 

Belgische kazen hadden in 2019 een volumeaandeel van 15,5 procent en een omzetaandeel van 20,3 procent in het totale thuisverbruik van kaas. In Vlaanderen ligt het aandeel iets hoger. 

Vooral bij halfharde kazen met korst winnen de Belgische kazen ook de laatste drie jaar telkens wat aandeel, tot een volumeaandeel van 54 procent in 2019. 

‘Kazen van bij ons’

Belgische kazen hebben het grootste volumeaandeel binnen de speciaalzaken. Hier is 43 procent van het verkochte kaasvolume van Belgische herkomst. In hard discount bedroeg dit 9 procent in 2019. 

De term ‘kazen van bij ons’ is goed ingeburgerd bij de Vlaming met een naamsbekendheid van 95 procent en een logobekendheid van 88 procent.