Beter voor Koe, Natuur en Boer: de vaart zit erin

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Het Beter voor Koe, Natuur en Boer-programma, waarin Royal A-ware met driehonderd melkveehouders exclusief duurzame melk voor Albert Heijn levert, heeft het zuivelassortiment uitgebreid en meer melkveehouders gekregen. Het programma is door Milieu Centraal beoordeeld als topbedrijfslogo.

topbedrijfslogo milieu centraal beter voor koe natuur en boer

Het zuivelassortiment bij de supermarktketen werd uitgebreid met onder meer AH Griekse yoghurt, AH halfvolle en AH volle melk en Zaanlander belegen en oude kaas. Het assortiment bestaat nu uit 76 AH Hollandse zuivelproducten. 

Meer melkveehouders 

Er zijn tevens meer melkveehouders toegetreden tot het programma Beter voor Koe, Natuur en Boer. Royal A-ware en Albert Heijn willen met dit programma een duurzamere en transparante productieketen voor zuivelproducten realiseren. Het aantal melkveehouders dat in het programma meedoet is met tien procent toegenomen. Inmiddels leveren rond driehonderd boeren melk die wordt verwerkt tot Albert Heijn-producten met het logo. De melkveehouders krijgen voor de extra inspanningen een premie van 5 cent per liter bovenop de prijs van weidemelk. Dit zijn de eisen waaraan melkveehouders en verwerkers moeten voldoen.

Beter voor Koe, Natuur en Boer: topbedrijfslogo 

Milieu Centraal is de onafhankelijke voorlichtingsorganisatie die consumenten informeert en adviseert in het maken van duurzame keuzes. Milieu Centraal beheert het Platform Keurmerkenwijzer waarop alle keurmerken voor duurzaamheid te vinden zijn die op voedselproducten staan afgebeeld. Het logo van het Beter voor Koe, Natuur en Boer’-programma is uitgeroepen tot topbedrijfslogo, de hoogst haalbare score.

“Wij beoordelen alle beeldmerken voor duurzaamheid in de Keurmerkenwijzer op onafhankelijke wijze zodat consumenten zelf kunnen zien waar een keurmerk voor staat”, aldus Ika van de Pas, directeur Milieu Centraal. “Het logo van het Beter voor Koe, Natuur en Boer-programma is in onze Keurmerkenwijzer als topbedrijfslogo erkend. Daarmee voldoet het logo aan een strenge betrouwbare controle en ambitieuze eisen op gebied van milieu, dierenwelzijn of mens en werk. Milieu Centraal vindt het belangrijk dat bedrijven hun verantwoording nemen voor een beter milieu en consumenten een duurzamere keuze bieden.” 

Royal A-ware en Albert Heijn

Royal A-ware levert al enkele jaren duurzame zuivel onder huismerk aan Albert Heijn. De supermarktketen brengt het huismerk duurzame zuivel naast de eigen strategie van A-merkzuivelproducten. Het huismerk maakt tevens deel uit van de invulling naar verder verduurzamen die de Zaanse supermarktketen geeft aan diverse versketens. De keten is onderdeel van het programma om het zuivel- en kaasassortiment van Albert Heijn te verduurzamen. Dit programma dat tot vorig jaar liep moet leiden tot een compleet aanbod zuivel en kaas onder het AH Huismerk.