Danone behaalt meer omzet, minder marge en minder nettowinst
Danone heeft in de eerste helft van dit jaar een netto-omzet van € 13,325 miljard behaald. Dat is een toename van 12,6 procent ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar.
Op vergelijkbare basis groeide de omzet met 7,7 procent met 6,1 procent hogere prijzen en een toename van 1,3 procent in verkoopvolumes. De gemiddelde operationele marge viel met iets meer dan 100 basispunten terug tot 12,1 procent. De nettowinst van het Franse voedingsconcern nam met 31 procent af tot € 737 miljoen.
Hogere prijzen
De afzetvolumes voor zuivel en plantaardige voeding van Danone namen met 2,4 procent af, maar door hogere prijzen nam de vergelijkbare omzet nog wel met 4,3 procent toe.
Bij de divisies Speciaalvoeding en Waters steeg de vergelijkbare omzet met respectievelijk 10,4 en 11,2 procent met daarbij een toename van het afzetvolume van respectievelijk 6,3 en 4,2 procent.
De daling van de marges werd voornamelijk veroorzaakt door de sterke negatieve impact van de kosteninflatie. De zuivelproducent verwacht voor de rest van dit jaar een een groei van de vergelijkbare omzet. Die zal tussen de 5 en 6 procent uitkomen met een operationele marge van boven de 12 procent.
Internationaal dc Danone
Danone opereert sinds vorig jaar voor uitlevering aan retail en de zorg naar meer dan tachtig landen vanuit een internationaal distributiecentrum aan de A73 in Cuijk. In de naast dit nieuwe dc gelegen melkpoederfabriek produceert Nutricia een assortiment babyvoeding in zeshonderd verschillende producten, bestemd voor wereldwijde export.
Babyvoeding in tabletvorm
Danone richt zich tevens samen met het Japanse zuivelconcern Meiji op de productie van babyvoeding in tabletvorm. Meiji heeft een samenwerking afgesloten met de divisie Specialized Nutriciton Business van Danone voor de productie van babyflesvoeding in tabletvorm. Danone nam voor de verwerking van de Nutricia melkpoederproducten in Haps een nieuwe productielijn in gebruik.
Hiervoor is Nederland Meiji Food Europa opgericht. De tabletten babyvoeding worden onder de merknaam van Danone op de Europese markt verkocht. Ze zijn verkrijgbaar via speciale distributiekanalen.