DPD fresh bezorgt ook zuivel en kaas

‹ Terug naar overzicht

DPD fresh bezorgt ook zuivel en kaas

Geplaatst op:

DPD is in België met DPD fresh gestart. Deze nieuwe dienst gaat onder meer zuivelproducten en kaas bezorgen aan bedrijven en particulieren. 

De pakketdienst is gestart met de eerste leveringen, in eerste instantie met klanten vanuit Frankrijk. Daaronder zijn enkele kaasfabrikanten zoals Fromages Constant  en Fromageries Philippe Olivier.

Besparen op verpakking

De nieuwe expressdienst levert binnen 24 uur gekoelde verse voeding bij temperaturen tussen 0 en 4 °C vanuit een actief gekoeld netwerk. Dat wil zeggen dat DPD fresh zelf actief koelt, zowel in de depots als tijdens het transport. Klanten besparen hiermee op de vaak dure en vervuilende verpakking die de producten op temperatuur moet houden.

DPD fresh start vanuit een nieuw pand in Asse-Zellik dat deels is uitgerust met koel- en diepvriesinstallaties. In de eerste fase belevert de nieuwe DPD-tak diverse Brusselse gemeenten en de Vlaamse rand rond Brussel. In 2022 wordt de nieuwe dienst over heel België en Luxemburg uitgerold. 

DPD fresh gestoeld op Franse ervaring

DPD bouwt de nieuwe dienst verder op de kennis en expertise die DPD heeft opgebouwd en op het voorbeeld van het Franse zusterbedrijf Chronofresh dat al vijf jaar actief is in Frankrijk. 

Uit een marktstudie die DPD in België liet uitvoeren blijkt dat het potentieel voor de nieuwe dienstverlening zeer groot is. De digitale evolutie, die de afgelopen maanden door covid-19 nog werd versterkt, heeft een blijvende impact op het koopgedrag van consumenten. Daarnaast groeit het belang van duurzaamheid en kwaliteit, ook in voeding.

Belgische voedingssector

In de Belgische voedingssector, de grootste industriële sector met 20 procent van het totaal van alle sectoren, realiseren ruim 4.000 bedrijven jaarlijks een omzet van € 57 miljard waarvan 45 procent afkomstig uit export. In 2019 werd slechts 1,5 procent van alle voeding in België via onlinekanalen verhandeld. Dit aandeel zou naar schatting kunnen verdubbelen tot 3 procent tegen 2025.

In Nederland zijn de afgelopen tijd diverse initiatieven ontwikkeld op het gebied van zuivelbezorging aan huis, waaronder Menken Melk, Picnic en Crisp.