"/>

Finse zuivelconcern Valio behaalde hogere omzet

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Het Finse zuivelconcern Valio heeft vorig jaar een omzet van € 1,92 miljard behaald. Dat is 6 procent meer dan in 2020. De binnenlandse omzet steeg daarbij met bijna 11 procent naar 1,6 miljard. De omzet buiten Finland daalde daarentegen met 0,7 procent. 

Valio kon in 2021 de aan de coöperaties betaalde rauwemelkprijs hoger houden dan de gemiddelde Europese prijs. De melkopbrengst nam, net als in voorgaande jaren, toe. In april 2022 was de basisprijs voor boerderijmelk die aan de coöperaties werd betaald 8,5 cent hoger dan in het voorgaande jaar. 

Valio: merken en ingrediënten

De omzet van de zuivelproducten bleef groeien: op de binnenlandse zuivelmarkt concentreerde Valio zich op de consumentenmerken en op internationale markten op ingrediënten met toegevoegde waarde voor industriële klanten. De groei van de detailhandelsverkopen en de sterkere vraag naar internationale industriële producten zoals boter en melkpoeder droegen bij aan het resultaat van Valio.

Het bedrijf dat het hoofdkantoor in Helsinki heeft, voerde tevens diverse strategische activiteiten uit: de overname van foodserviceonderneming Heinon Tukku, de intentieverklaring voor de productie van op mest gebaseerd biogas met St1 Oy en de spin-off van de bedrijfsvoering van Oddlygood plantaardige producten. 

Haverdrank

FrieslandCampina bekijkt samen met  Valio in een pilot naar de mogelijkheden om de haverdrank in Nederland te vermarkten zo werd twee jaar geleden bekend. Oddly wordt niet in ons land geproduceerd en is voor zover bekend niet op de Nederlandse markt verkrijgbaar. 

De belangrijkste nieuwe producten waren Eila Nutri F+ poeder voor het Koreaanse zuivelbedrijf Maeil Dairies en Eila Pro lactosevrij magere melkpoeder als ingrediënt voor babyvoeding van  Nestlé. In China nam de omzet met ongeveer 16 procent toe, net als in het voorgaande jaar. In de Verenigde Staten kwam de omzet weer dichter bij het niveau van voor de coronapandemie. 

4.000 melkbedrijven

Valio, eigendom van 4.000 melkveebedrijven, betaalt zijn bedrijfsresultaat via vier coöperaties aan de melkveebedrijven. Het financiële succes van Valio wordt afgemeten aan een melkmarge en een melkrendement. De melkmarge bedroeg € 862 miljoen (€ 861 miljoen) en de melkopbrengst kwam uit op 43,7 cent per liter (41,5 cent per liter). 

Betere voorspelbaarheid melkvolume

Valio stapte begin 2021 over op een contractproductiemodel om de toekomst van melkveebedrijven veilig te stellen. Een betere voorspelbaarheid van het melkvolume zorgt ervoor het Finse zuivelcooperatie haar productiecapaciteit kan afstemmen op de marktvraag. 

Conform contractproductie leveren de melkinkoopcoöperaties van Valio een vooraf afgesproken hoeveelheid rauwe melk aan Valio. De gemiddelde prijs die voor rauwe melk werd betaald was 42,3 cent per liter (40,9 cent per liter). De duurzaamheidsbonus om de continue verbetering van dierenwelzijn te stimuleren bleef 2 cent per liter. 

Vorige maand maakte Valio bekend dat het samen met landbouwbedrijf A-Rehu, dochteronderneming van foodconcern Atria, een test heeft uitgevoerd met methaanremmer Bovaer.