FrieslandCampina verkoopt consumentenactiviteiten aan Theo Müller

‹ Terug naar overzicht

FrieslandCampina verkoopt consumentenactiviteiten aan Theo Müller

Geplaatst op:

FrieslandCampina is van plan om onderdelen van zijn Duitse consumentenactiviteiten te verkopen aan de Duitse Unternehmensgruppe Theo Müller.

Foto: FrieslandCampina

De zuivelcoöperatie zal met de beoogde verkoop de volgende bedrijfsactiviteiten aan  Theo Müller verkopen: de merken Landliebe, Tuffi, Südmilch, Puddis, Mondelice, diverse door FrieslandCampina in Duitsland geproduceerde huismerken in het wittezuivelassortiment, het foodservicemerk Gastro en de productiefaciliteiten, opslagplaatsen en distributiecentra in Heilbronn, Keulen en Schefflenz. Bij de voorgenomen verkoop zijn ongeveer 1.000 medewerkers betrokken.

FrieslandCampina Germany

FrieslandCampina Germany zal zich in de toekomst toeleggen op de marketing en verkoop van zijn internationale merken Valess, Chocomel, de kaasmerken – waaronder Frico en Holland Master – en door de zuivelonderneming buiten Duitsland geproduceerde huismerken, zoals kaas en slagroomspuitbussen. Ook zal het bedrijf de Professional-business voortzetten. Daarnaast blijft het bedrijf aanwezig met Kievit in Lippstadt en met DFE Pharma in Goch en Nörten-Hardenberg.

Melk ophalen en verwerken 

FrieslandCampina gaat door met het ophalen en verwerken van de melk van zijn Duitse leden-melkveehouders. Voor de Duitse leden-melkveehouders blijven de rechten en plichten van het lidmaatschap van de coöperatie onveranderd. Ook behouden de melkveehouders het recht op de FrieslandCampina-garantieprijs, de contante nabetaling, reservering op naam, en eventuele toeslagen. De nieuwe eigenaar neemt de contracten van Duitse niet-ledenmelkveehouders met een leverancierscontract over.

“De marktpositie en resultaten van FrieslandCampina Germany zijn de afgelopen jaren door gerichte maatregelen sterk verbeterd”, vertelt Roel van Neerbos, lid van de executive board van Koninklijke FrieslandCampina en president van FrieslandCampina Food & Beverage. “Niettemin zijn we ervan overtuigd dat we in de nieuwe eigenaar een geschikte opvolger hebben gevonden die door synergievoordelen in staat zal zijn deze onderneming succesvol verder te ontwikkelen. In Duitsland, een van onze thuismarkten, zullen we ons blijven richten op de verkoop van zijn sterke internationale merken.”

Stefan Müller, voorzitter van de raad van commissarissen van Unternehmensgruppe Theo Müller, reageert: “Wij zijn ervan overtuigd dat deze overname een waardevolle aanvulling is voor ons succesvolle zuivelportfolio op de Duitse markt en positief zal bijdragen aan de groeikoers van Unternehmensgruppe Theo Müller.”

De transactie is onder voorbehoud van de gebruikelijke voorwaarden, waaronder goedkeuring door de ledenraad van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina U.A. en de Duitse mededingingsautoriteit. De ledenraad neemt op 20 juni 2022 een besluit nemen over de voorgenomen transactie. Verwacht wordt dat de verkoop voor het eind van dit jaar is afgerond.

Verkoop Friso in ijskast

De plannen die FrieslandCampina heeft voor verkoop van kindervoedingsmerk Friso zijn voorlopig in de ijskast gezet. De biedingen die het zuivelbedrijf ontving bleven te ver beneden de vraagprijs van 2 miljard dollar. De zoektocht naar een koper is volgens ingewijden nog niet definitief gestaakt, maar er wordt een heroriëntatie gemaakt, meldt Bloomberg. 

De oorlog in Oekraïne heeft de marktomstandigheden veranderd. Dat heeft investeerders terughoudend gemaakt. Begin dit jaar werd door ingewijden gemeld dat er van verschillende investeringsmaatschappijen uit de Verenigde Staten, Canada en China interesse bestond voor het merk Friso. 

Link voor herkomst product

FrieslandCampina maakt gebruik van GS1 Digital Link om de herkomst van haar Friso-kindervoedingproducten aan consumenten te laten zien. Dankzij deze nieuwe standaard voor het online volgen van producten kan de consument via een QR-code op de verpakking zien waar Friso-melkpoeder vandaan komt en nagaan of het echt melkpoeder van Friso is. Hij kan ook direct het product afrekenen. Zo kunnen de melkveehouders van FrieslandCampina de Aziatische consument een kijkje op het bedrijf geven.