GS1 Digital Link laat Friso-consument product volgen

‹ Terug naar overzicht

GS1 Digital Link laat Friso-consument product volgen

Geplaatst op:

Om de herkomst van haar producten aan consumenten te laten zien, maakt FrieslandCampina als eerste Nederlandse bedrijf gebruik van GS1 Digital Link. 

FrieslandCampina biedt namelijk de Aziatische consument de gelegenheid om via GS1 Digital Link de herkomst van Friso-kindervoeding te volgen.

GS1 Digital Link is nieuwe standaard

Dankzij deze nieuwe standaard voor het online volgen van producten kan de consument via een QR-code op de verpakking zien waar Friso-melkpoeder vandaan komt en nagaan of het echt melkpoeder van Friso is. In de toekomst kan hij dan ook direct het product afrekenen. Zo kunnen de melkveehouders van FrieslandCampina de Aziatische consument een kijkje op het bedrijf geven. 

Transparante informatie 

Het zuivelconcern ontwikkelde Trackeasy samen met technologiepartner Kezzler. Rob van Stek van FrieslandCampina: “Dankzij de technologie van Kezzler is het digitaliseren van honderdduizenden individuele producten met de GS1 Digital Link eenvoudig. Door de Trackeasy-technologie kan flexibiliteit en schaalbaarheid worden geleverd, met lage operationele lasten. Op deze manier stellen we ouders in staat weloverwogen aankoopbeslissingen te nemen op basis van transparante informatie.”

De QR-code wordt bijvoorbeeld ook ingezet bij digitale promotieacties als een fabrikant een product wil laten scannen. De inhoud van de QR-code van FrieslandCampina is  gestandaardiseerd volgens de nieuwe standaard. Daardoor kan er met een barcode meerdere soorten informatie aan een product worden gekoppeld. Dit voorkomt dat er een veelvoud van barcodes op de verpakking komt te staan. De QR-code kan zonder een speciale app met de camera van een smartphone worden gescand. 

Sleutel voor productinformatie

De nieuwe standaard beschrijft hoe een GS1-identificatie van een product kan worden gekoppeld aan online-informatie. Dat kan worden gedaan met een webadres (URI) waarin de bron van de informatie staat (de domeinnaam) en de identificatie van het product (de GS1-code eventueel met batch of zelfs serienummer).

Zo kan de productidentificatie met het batchnummer worden gebruikt om de fabriek te achterhalen waar het is geproduceerd of de bron van de gebruikte ingrediënten, zoals de melk van FrieslandCampina. Ook kan een productbeschrijving of een gebruikshandleiding worden toegevoegd.