Meer melkveehouders produceren in vraaggestuurde keten

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Steeds meer melkveehouders produceren binnen een vraaggestuurde keten. Gezien de groeipotentie en het belang ervan voor verduurzaming van de melkveehouderij is dit een belangrijke ontwikkeling.

Dit blijkt uit een Kennisupdate Melkveehouderij van Rabobank naar de rol van de vraaggestuurde keten in de verduurzaming van de melkveesector. 

Meer programma’s

Er komen steeds meer programma’s voor melkveehouders om mee te doen aan een vraaggestuurde keten. Melkverwerkers bieden onder andere biologisch, weidemelk, On the way to Planet Proof en Beter voor Natuur, Koe en Boer aan. In dit programma werken Royal A-ware en Albert Heijn samen voor duurzame melk. 

Deze zuivelstromen voor de op de vraag sturende keten zijn samen goed voor 10 tot 15 procent van het totale melkvolume. Het gaat hierbij hoofdzakelijk om melk die wordt verwerkt tot dagverse zuivelproducten. 

Dit is aandeel voor dagvers omvat  slechts 10 procent van de jaarlijkse Nederlandse melkproductie van 14 miljard kilogram melk. Het  grootste deel van de melk wordt verwerkt tot kaas (55 procent) en melkpoeder (14 procent).

‘Ontwikkeling vraaggestuurde keten belangrijk’

“Het is belangrijk om realistisch te blijven”,  aldus Marijn Dekkers, sectormanager Melkveehouderij van Rabobank. “Ondanks de groeipotentie en voordelen van een vraaggestuurde keten voor melkveehouders wordt een belangrijk gedeelte van het melkvolume in Nederland voorlopig nog op de huidige ‘standaardmanier’ verwaard.”

“Toch is de ontwikkeling richting een vraaggestuurde zuivelketen belangrijk. De hogere marges geven de ondernemer financiële slagkracht om te investeren in duurzaamheidsmaatregelen zoals het vergroten van de biodiversiteit en dierwelzijn.”

Meer bestedingen zuivel met duurzaamheidskeurmerk 

Groeipotentie en mogelijkheden tot opschalen van de volumes liggen vooral in het schap van de supermarkt. De bestedingen aan zuivelproducten met een duurzaamheidskeurmerk groeiden van 7,8 procent in 2018 naar 14,3 procent in 2019. 

Verdere verduurzaming

De productgroepen die het meeste groeien zijn de categorieën melk en yoghurt, room, desserts en overige melkproducten. Dekkers: “Deze groei is positief voor melkveehouders. We zien dat zij graag op deze vraag inspelen door hun bedrijf te verduurzamen. Op dit moment zijn er zelfs wachtlijsten bij biologische zuivelverwerkers en andere programma’s. De vraaggestuurde keten kan dus veel potentie hebben voor verdere verduurzaming van de zuivelproductie.”